3 av 4 nordmenn er på Facebook


3 av 4 nordmenn er på FacebookI følge tall fra Teknologirådet og Datatilsynet har 3 av 4 (76%) av nordmenn over 15 år en Facebook-profil.

Tallene stammer fra en spørreundersøkelse TNS Gallup har gjort for Teknologirådet og Datatilsynet i januar i år.

«Seniorene» har nå også funnet veien til Facebook

Selv den eldre generasjonen ser ut til å ha funnet veien til Facebook. Over halvparten av dem over 60 år i Norge har en Facebook-profil.

I aldersgruppen 15-29 år er hele 93 prosent av nordmenn på Facebook.

Her er andelen som har Facebook-profil i ulike aldersgrupper:

15-29 år: 93 prosent
30-44 år: 86 prosent
45-59 år: 75 prosent
60+ år: 54 prosent

Facebook er dermed Norges klart største nettsamfunn, fulgt av Twitter (20 prosent), LinkedIn (17 prosent) og Instagram (15 prosent).

Kilde: VG Nett

Kvinner og den eldre generasjonen er nå de nye brukerne av sosiale medier

Andelen av befolkningen som deltar i sosiale nettsamfunn, økte fra 59 prosent i 2. kvartal 2011 til 63 prosent i tilsvarende kvartal 2012 viser SSB sin Internett måling for perioden.

Økningen var størst blant kvinnene, fra 61 til 68 prosent, og blant de eldste aldersgruppene. I aldersgruppen 55-64 år steg andelen i denne perioden fra 28 til 41 prosent og blant dem mellom 65 og 74 år var økningen fra 13 til 20 prosent. Derimot var det i perioden nedgang i andelen som brukte sosiale nettsamfunn i aldersgruppen 25-34 år, fra 87 til 82 prosent.

Ungdommen rømmer Facebook

Parallelt med at «foreldre generasjonen» har inntatt Facebook, har barna deres begynt å opprette parallelle profiler på andre sosiale medier enn Facebook. Redselen for å bli oppdaget av «mamma og pappa«, samtidig som det nå begynner å bli «gammeldags» å ha en Facebook profil, gjør at tenåringer i dag oppretter profiler på også andre sosiale medier enn Facebook.

De opprettholder sin Facebook profil og deler her helt uskyldige dagligdagse ting for «mamma og pappa» og alle «besteforeldre» som har full tilgang til deres profil. De bruker imidlertid ikke sin tid her. Dette er bare et skalkeskjul for hva de virkelig driver på med og deler uhemmet på andre sosiale medier, hvor «foreldre generasjonen» ennå ikke eksisterer.

Ønsker du å vite hva dagens tenåringer anser som «hipt» må du ta turen ned i storefrie og prate med dagens 13-åringer som spiser lunch der om hvor de bruker tid på Internett.

Kommersialiseringen dreper Facebook

Facebook erobret verden fordi nettstedet bygget på en genuin ide om å dekke folks sosiale behov for å dele sine tanker, erfaringer, drømmer, ideer og skuffelser med sine ekte venner og bekjente. Et gunnleggende behov som ligger nedfelt i Maslows behovshiearki. 

I de første årene fantes det ingen reklame og alt var drevet på et ideologisk grunnlag. I dag er Facebook børsnotert og de har alles øyne rettet mot seg. Alt de sier og gjør blir kommentert og analysert i hjel på nettet, samtidig som aksjekursen stuper fordi de ikke klarer å overbevise sine investorer om hvordan de skal kunne tjene penger i fremtiden.

Facebook sin fokus er i dag ikke lenger av ideologisk art, men styres av investormarkedet som krever at Facebook kommer opp med forretningsmodeller for hvordan de skal kunne tjene penger på sine 1 milliard brukerkontoer. Så langt har de ikke klart dette, men de jobber stadig med saken og har mer enn en gang lovet at større endringer snart vil komme. Hvilke vet vi ennå ikke, men vi er i hvert fall blitt advart. 

Økt kommersialisering av en tjeneste som allerede dekker et grunnleggende basis behov har aldri vist seg suksess fult og Facebook er ikke noe unntak. Folk flest liker ikke reklame, spam, overvåkning eller andre forsøk på å tjene penger på deg uten din samtykke. Det ligger i vår natur, og det må Facebook nå betale prisen for. En trend vi spesielt ser blant tenåringene som i dag bruker alternative sosiale medier mer aktivt enn Facebook.

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: