Som vi har vært inne på i en tidligere artikkel så er selve forretningsmodellen en av de mest kritiske suksessfaktorene for enhver virksomhet og nettsted.
Hvis du ikke allerede er fortrolig med begrepet forretningsmodell anbefaler jeg at du starter med å lese denne artikkelen før du fortsetter med denne artikkelen som tar for seg 8 mulige forretningsmodeller et nettsted kan velge mellom for å tjene penger på nettstedet.
Siden forretningsmodellen gir svar på følgende essensielle spørsmål, er det viktig at du har en gjennomtenkt forretningmodell:
– Hvordan skal du tjene penger på nettstedet
Det er mange mulige veier å ta når det gjelder valg av forretningsmodell. For å gi deg et oversiktsbilde av hvilke muligheter som finnes, har jeg skrevet en artikkelserie om hvilke mulige forretningsmodeller et kommersielt nettsted kan velge for å tjene penger. Artikkelserien er publisert på min e-læringsportal Kunnskapssenteret.com og beskriver 8 mulige nettbaserte forretningsmodeller et kommersielt nettsted kan velge, pluss en mengde avarter av disse 8 grunnmodellene.
Disse 8 mulige kommersielle forretningsmodellene for nettsteder er:
- Å drive nettbutikk
– man tjener penger på å selge varer på nett. - Å ha et markedsføringnettsted
– man tjener penger på å bruke nettstedet som en markedsføringskanal for bedriftens varer og tjenester. - Å ha et selvbetjeningnettsted
– man tjener penger på at kundene driver selvbetjening på nett. - Å drive en nettavis eller et nettmagasin
– man lever av å selge annonser på egne sider. - Å ha et underholdningsnettsted
– bruker betaler for tjenesten. - Å selge innhold
– bruker betaler for tilgang. - Å ha et affiliate-nettsted
– man tjener penger på å skaffe trafikk til samarbeidspartnere som selger varer eller tjenester. - Å drive med innholdsbasert salg
– man skaffer trafikk til andre nettsider drevet av en selv, der man tjener penger på salg eller markedsføring.
Kilde: Kunnskapssenteret.com