Hvorfor bruke tid og penger på å jakte etter de siste 5% av kundene gjennom betalt markedsføring, når 95% av trafikken på Internett kommer fra de organiske søkeresultatene til søkemotorene som er 100% gratis?
De smarte skjønner at søkemotoroptimalisering er den rimeligste og mest effektive formen for markedsføring av en nettside og budskap.
Les også: – Google-annonsering har liten effekt
En rekke undersøkelser har i det siste prøvd å kartlegge folks adferd på nettet. Resultatene fra disse undersøkelsene kan sammenfattes slik:
- 9 av 10 hustander i Norge bruker Internett jevnlig
- 9 av 10 bruker søkemotorene til å finne det de leter etter
- 95% av trafikken på Internett kommer fra søkemotorene
- 80% av trafikken fra søkemotorene kommer fra Google.
Det burde derfor være opplagt at du må være synlig i Google hvis du ønsker trafikk (besøkende) til dine nettsider.
Folk bruker imidlertid ikke bare søkemotorene til å finne informasjon:
- 73% av alle transaksjoner på Internett starter med et søk i en søkemotor
Søkemotorene er med andre ord ikke bare en informasjons- kanal, men like mye en salgskanal. Dessuten er de ekstremt godt egnet til merkevarebygging:
- 6 av 10 sier de stoler på informasjonen de finner i søkemotorene.
- 1 av 3 oppfatter aktørene (firmaene, merkene og produktene/tjenestene) som kommer opp på førstesiden i Google sine organiske søkeresultat som de viktigste.
Siden det er gratis å stå oppført i søkemotorenes søkeindex, tør vi påstå at dette er verdens rimeligste og mest effektive markedsføringskanal. Utfordringen ligger bare i å få sidene dine opp på førstesiden i søkeresultatene til Google.