Hvilken domene strategi bør internasjonale og flerspråklige nettsteder velge?


Domene | Domenenavn | Domain nameBedrifter som opererer i flere land har ofte behov for nettsteder som retter seg mot disse landene, med tilhørende domene strategi.

I den forbindelse oppstår en rekke spørsmål knyttet til valg av topp-domene, domenenavn, mappe og filstruktur.

Internasjonle og flerspråkelig nettsteder har i utgangspunktet 4 grunnleggende domenestrategier å velge mellom:

  1. Ett domene og foldere hvert land, f.eks. http://www.onnet.com/no og www.onnet.com/se
  2. Subdomener for hvert land, f.eks.  http://no.onnet.com og http://dk.onnet.com
  3. Landspesifikke domener, f.eks. http://www.onnet.no og http://www.onnet.dk
  4. Kombinasjoner av alternativene over

Valgene du gjør kan påvirke hvor mye besøk du får på nettsidene dine både fra søkemotorer og fra andre kilder. Det kan også påvirke konverteringsraten på de ulike nettstedene. I tillegg kan det påvirke hvordan ulike webanalyseverktøy må implementeres.

De store selskapene operer svært ulikt. Dette kan indikere manglende bevissthet rundt temaet domenestrategi.
Her er en liten oversikt over domenestrategien noen av verdens største internettselskaper har valgt:

  • Amazon.com – bruker landspesifikke domener på sine viktigste markeder(.co.uk, .ca, .co.jp og .de)
  • Yahoo – bruker subdomener i stor grad (http://uk.yahoo.com/, http://ca.yahoo.com/)
  • Microsoft – bruker foldere (http://www.microsoft.com/nb/no)
  • Apple – bruker foldere (http://www.apple.com/no/)
  • Lensway – bruker landspesikke domener på sine viktigste markeder og foldere på noen markeder og subdomener på noen markeder.
  • Hotels.com – bruker landsspesifikke domener der de har anledning. Interessant siden “brandet” deres inneholder .com. I Sverige operer de med hotels.se , selv om logoen sier hotels.com

Hver av de 4 hovedstrategiene har ulike ulike fordeler og ulemper:

Landspesifikke domener:

Fordeler:

  • Stiller sterkere på lokale søkemotorer (se Google.no som mange i Norge er “låst” opp til…)
  • Forsterker den “lokale” tilhørigheten noe som kan slå positivt ut på troverdighet.
  • .no har den høyeste konverterings raten p.g.a. nordmenns tillit til .no domener
  • Hjelper søkemotorer i forhold til duplikat innhold(se egen seksjon om duplikat innhold).

Ulemper

  • Får mindre “link-juice” til .com-domenet, siden eksterne linker blir delt opp i de forskjellige landene.

Foldere

Fordeler

  • Stiller sterkere på den generelle søkemotoren (Google.com, Yahoo.com osv)
  • Alle eksterne linker blir linket mot det samme domenet. Dette vil gi ekstra link-juice.
  • Forsterker det globale imaget
  • Blir ikke begrenset hvis et lokalt domene allerede er tatt.
  • (Potensielt) enklere administrasjon av domener
  • Enklere administrasjon av SSL sertifikater

Ulemper

  • Dårligere utgangspunkt for lokale søkemotorer (Lokal hosting kan kan gjøre opp for dette, men blir vanskelig å gjennomføre her).
  • Lavere konverteringsrate da lokale folk har høyere tillit til lokale domener (hvis alt annet er likt)
  • Større utfordring med duplikatinnhold (se seksjonen om TLD) når språket er det samme (Engelsk vs. amerikansk).

Subdomener

Fordeler

  • Enkelt å sette opp nye tjenester som er uavhengig av hovedtjenesten.
  • I noen tilfeller kan subdomener bidra til å dominere søkeresultatet på viktige søkeord.
  • Kan være nyttig ved offline kampanjer når man opererer med domener som skal være enkle å huske

Ulemper

  • Subdomenet regnes som et eget domene av søkemotorene og det vil ta tid før domenet får ansiennitet og kommer ut av sandbox.
SEO skoleDenne artikkelen inngår i vår Søkemotoroptimalisering skole (SEO-skole) som er skrevet for alle som ønsker å lære profesjonell søkemotoroptimalisering.

Gå til SEO-skolens hovedmeny

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: