Bruk due diligence som en nøytral situasjonsanalyse


Dette er den tredje artikkelen i artikkelserien:

Slik gjør du bedriften til en “gullgruve” for eierne, ansatte og kundene

For større og børsnoterte selskaper anbefales det at man gjennomfører en due diligence i etterkant av virksomhetens egen situasjonsanalyse av markedssystemet.
due-diligence

Dette for å få en kritisk ekstern gjennomgang av virksomhetens kritiske sider, sett med investorers øyne, slik at man ikke treffer beslutningene om fremtidig kurs utelukkende på egne vurderinger av markedssituasjonen og markedsmulighetene.

Due diligence er en selskapsgjennomgang som har som formål å:

  1. avdekke forhold knyttet til finansielle, tekniske, kommersielle, miljømessige eller juridiske forhold ved selskapet (kvalitetssikre beslutningsgrunnlaget).
  2. verifisere opplysinger om finansielle, tekniske, kommersielle, miljømessige eller juridiske forhold ved et selskap (verifisere at ”kart og terreng” stemmer overens). 

Due diligence kan defineres som:

”En tidsbegrenset undersøkelse, basert på forhåndsdefinerte kriterier, av omstendigheter vedrørende et selskap for å verifisere at de forutsetningene en transaksjon bygger på er tilstede, med det mål å avdekke risikoforhold og for å kontrollere at transaksjonen lar seg gjennomføre”

due-diligence-spm

Hvilke typer due diligence finnes?

Det finnes mange ulike former for due diligence. De vanligste formene er:

  • kommersiell- og operasjonell due diligence: En gjennomgang av markedspotensialet og hvor dyktig virksomheten er på kundens viktigste beslutningskriterier, samtidig som man ser på hvordan to virksomheter kan smeltes sammen i henhold til en avtale.
  • finansiell due diligence: En gjennomgang av virksomhetens finansielle, økonomiske og skattemessige forhold og forutsetninger.

I vårt tilfelle, hvor due diligence rapporten skal brukes som beslutningsunderlag for strategi utformingen, er en kommersiell- og operasjonell due diligence, sammen med en teknisk og finansiell due diligence de mest aktuelle undersøkelseformene.

project-due-diligence-chart

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: