Er epostmarkedsføring verdens rimeligste og mest effektive markedsføringskanal?


EpostmarkedsføringStadig flere benytter epostmarkedsføring som en del av deres kommunikasjonsplan og -mix, under påskuddet av dette er «verdens rimeligste og mest effektive kanl/medium«.

I denne artikkelen prøver vi å se nærmere på denne påstaden.

Under tar vi for oss de vanligste påstandene vi hører om epostmarkedføring, med kommentarer og min personlig konklusjon av hver enkelt påstand.

Epostmarkedsføring når alle!

4 av 5 nordmenn har og brukte e-post aktivt i 2010, og i aldersgruppen under 35 år brukte hele 97% av befolkningen epost aktivt. De som sjeldnest bruker epost er aldersgruppen over 70 år. I aldersgruppen under 60 år, brukte omtrent 90% av befolkningen epost aktivt. Ikke noe annet enkeltmedium når flere mennesker enn epostmarkedsføring, bortsett fra tradisjonelle DM-kampanjer, SMS meldinger og fjernsynsreklame som er vesentlig dyrere. Fjernsynsreklame er heller ikke like målrettet som epost.

Verdens mest målrettede medium

Sammen med tradisjonelle DM-kampanjer, er epostmarkedsføring utvilsomt verdens mest målrettede markedsførings- og kommunikasjonskanal. Du velger her selv ut hvem som skal være mottakerne av dine epostkampanjer, og innenfor en kampanje har du muligheten til å skreddersy budskapene dine til hver enkelt mottaker eller grupper av mottakere. Kun tradisjonelle DM-kampanjer som koster over 100 ganger mer og SMS meldinger som ikke har muligheten til å presentere tekst, byr på samme mulighetene.

Verdens rimeligste markedsføringskanal

Å sende ut en epostmelding er tilnærmet gratis. Benytter du deg av en profesjonell epostmarkedsføringsløsning, betaler du normalt etter hvor mange epostmeldinger du sender ut.

OnNet er en av de mange aktørene i det Scandinaviske markedet og har tilbydd profesjonelle epostmarkedsføringsløsninger til små- og mellomstore bedrifter siden 2003. Å benytte deres løsning for å sende ut profesjonelle epostkampanjer og nyhetsbrev koster under kr. 1,50 per 1.000 mottakere, basert på en kvote på 10.000 epostmeldinger per måned. Øker du antall meldinger til 100.000 per måned, blir prisen under 1 krone per 1000 mottaker. Hva koster en konvolutt med frimerke eller en SMS melding?

Sammenligner du epostmarkedsføring med tradisjonelle reklamemedier som tv-reklame, radio-reklame, boards, trafikk reklame og annonser, er det kun boards- og trafikk reklame som kun kan sammenlige seg med hva du må betale for hver som får og ser ditt budskap.

Bakdelen med de tradisjonelle mediekanalene som f.eks. annonser, radio/tv reklame, boards og trafikkreklame, er at de ikke er målrettet. Du kan ikke selv velge ut hvem som skal se ditt budskap og som du må betale penger for, slik du kan med epostmarkedsføring hvor du selv har 100% kontroll over hvem som blir eksponert for ditt budskap.

Verdens raskeste spredning

Statistikk viser at 30 % av de som vil åpne en epostutsendelsen vil gjøre det innen 2 timer etter at de mottok e-postutmeldingen. Innen 48 timer etter at de mottok epostutsendelsen vil 43 % av alle utsendelser som vil bli åpnet vært åpnet.

Bortsett fra SMS meldinger er det ikke noe annet medium som gjør det mulig å nå en definert målgruppe med oppdatert informasjon kontinuerlig. Frekvensen bestemmer du selv. Fjernsyn når mange og kan holde seerne kontinuerlig oppdatert, men de når ikke en definert målgruppe. De når kun en liten del av din målgruppe.

Reell «1 – til – 1» kommunikasjon

E-post gjør det mulig å sende ut et ubegrenset antall e-postmeldinger med et museklikk, men du har også muligheten til å skreddersy budskapet til mottakeren individuelt, slik at to mottakere aldri mottar den samme epostmeldingen fra deg.

Har du tilleggsinformasjon om eieren av e-postadressen, kan du skreddersy hver enkelt e-post til denne persjonen. Vet du fornavnet kan du starte med «Kjære Per», hvis dette er mottakerens fornavn. Vet du at vedkommende er en gutt i alderen 20-35, bosatt i Oslo, ugift, med inntekt over 1,500.000 NOK i året, og interessert i sportsbiler, kan du kansje sende han et tilbud på Posches siste model. Alt avhengig av databasen du sitter på og hvilken tilleggsinformasjon du har om hver enkelt e-postadresse.

OnNet sier de har kunder som differensierer sine epostkampanjer etter hvilket bilmerke mottakeren eier og hvor lenge siden det er siden de var på service sist. Mulighetene er uttrolig mange, så lenge du sitter med informasjonen som trengs for å identifisere den enkelte mottakeren av ditt budskap.

Folk åpner og leser epost de får fra folk/virksomheter de har et forhold til

De fleste åpner epostmeldinger de får fra leverandører og samarbeidspartnere de kjenner. I OnNet åpner f.eks. over 90% av alle mottakerne de sender en epostmeling til, når de sender ut til sine aktive kunder. Sender de ut til ukjente epostlister, ligger «open rate», som forteller hvor stor prosentandel av dem som har motatt epostmelding som har åpnet epostmeldingen, mellom 20 – 40%.

Dette gjør epostmarkedsføring spesielt godt egnet til å kommunisere med eksisterende kunder, prospekt, leads, medlemmer, ansatte, forhandlere, detaljister og andre interessegrupper.

En kilde til nye prospect

Stadig flere bruker epostmarkedsføring som en kilde til nye prospect som de kan følge opp med møte-bookere og telefonselgere. Sender man ut en epostmelding til tilfeldinge mottakere som man tror kan være interessert i det man har å selge, med link til ulike deler av markedstilbudet som tilbys i epostmeldingen, vil en klikk på en av disse linkene indikere at de er interessert i akkurat det du har å tilby. I hvertfall var de interesserte nok til å klikke på linken du sende dem i epostmeldingen i det øyeblikket de mottok den. Følges disse prospektene opp med møtebookere eller telefonselgere, kan man finne uttrolig mange nye prospekt til en uttrolig lav pris per prospect.

En kilde til nye kunder

SPAM og tradisjonell epostmarkedsføring har siden tidenes morgen blitt brukt som en kilde til nye kunder. Selv om en mottaker aldri har mottatt en eneste epostmelding fra deg tidligere, vil det alltid være noen som er nysgjerrige og godtroende nok til å benytte ditt tilbud uten nærmere undersøkelser.

Økt kundetilfredshet og -loalitet

Epostmarkedsføring er ingen snarvei til suksess. Statistikk viser at du må i 4 av 5 tilfeller kontakte kunden mer enn 5 ganger med dine e-postkampanjer før de kjøper noe som helst fra deg. Det gjelder å vekke mottakernes interesse og bygge en tillitsplatform mellom dere. Klarer du dette, vil mottakerne til slutt begynne å handle fra deg når de mottar fremtidige epostkampanjer fra deg.

Størst effekt fra epostmarkedsføring har de som har brukt mediumet som en kilde til å oppnå økt kundetilfredshet og -lojalitet. Av den grunn bruker nå stadig flere epostmarkedsføring som en del av deres kundeoppfølgingsprogram.

En eier av en Porche, vil sjelden ha noe i mot en informativ epostmelding om den bilen og den bilmodellen han eller hun eier. Siden det koster tilnærmet ingenting å sende en eksisterende kunde en epostmelding om nyttig informasjon om det de har kjøpt eller om virksomhetenn, benytter stadig flere seg av denne muligheten til målrettet 1-til1 kommunikasjon med kundeporteføljen sin.

Skal din epostmarkedsføring virke, krever det at du legger en plan for satsningen og at du pleier kontaktene kontinuerlig med interessant informasjon. Lykkes du med dette vil din e-postmarkedsføring garantert ble en svært lønnsom markedsinvestering.

Vi har hørt om flere tilfeller hvor en epostmarkedsføringskampanje har gitt en ROI (Return On Investment) på over 50. Det vil si at 1 investert krone gir 50 tilbake. OnNet har selv oppnådd en ROI på over 400 på sin første kampanje på sin nye epostmarkedsføringsløsning MailOnNet.

Gratis epostmarkedsføringsskole

Hvis du ønsker å lære profesjonell epostmarkedsføring, ikke spam, tilbyr kunnskapssenteret Norges mest omfattende epostmarkedsføringskole. Den lærer deg på en pedagogisk og logisk måte alt du trenger for å kunne ta i bruk epostmarkedsføring som en markedsføring- og kommunikasjonskanal.

Denne artikkelen inngår i en serie artikler om epostmarkedsføring. Andre artikler i samme artikkel serie er:

Artiklene bygger i stor grad på stoff hentet fra Kunnskapssenteret.com sin epostmarkedsføring skole.

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: