Facebook det siste året


Facebook fans

«Facebook økte omsetningen med 39%, men aksjekursen faller» skrev vi 30 july 2015 etter at de hadde lagt frem regnskapet for 2 kvartal 2015. Siden den tid har det skjedd mye i Facebook. Både for investorene og brukerne.

Aksjekursen

Aksjekursen til Facebook har siden den tid gått bare en vei – oppover! Kursfallet rett etter resultatfremleggelsen ifjor var med andre ord kun en midlertidig negativ reaksjon fra markedet. Fra august 2015 til mai 2016 steg aksjekursen fra $ 95 til $ 117 i følge Yahoo, noe som må sies å være en god avkastning.

Omsetning og brukere

Årsaken til den hyggelige kursutviklingen skyldes at Facebook har klart å leve opp til investorenes forventninger, både når det gjelder vekst i brukermassen og annonseomsetningen. Dette i sterk kontrast til Twitter som gjentatte ganger ikke har klart å leve opp til markedets forventninger.

Etter en litt turbulent børsintroduksjon har Facebook nå stabilisert seg som en pålitelig aksje i IT-sektoren, selv om vi må advare mot å forvente en tilsvarende kursutvikling som vi har sett det siste året. Dette fordi aksjen nå har vist seg å ikke være en «døgnflue». Facebook har nå etablert seg som det ledende sosiale mediet, med en brukermasse ingen andre sosiale medier kan vise til.

Når så mange allerede er knyttet opp i nettverket til Facebook sier det seg selv at det ikke er realistisk å forvente en tilsvarende årlig økning i brukermassen som vi har sett de siste 5 årene. Den tid er forbi. Selv om antall brukere fortsatt kommer til å øke, vil denne årlige tilveksten i brukermassen være vesentlig lavere enn tidligere. Det samme gjelder omsetningen deres.

Nye funksjoner

For å holde på sin store brukermasse er Facebook avhengig av å oppgradere seg kontinuerlig å holde seg i forkant i utviklingen i markedet. Så langt har de klart denne utfordringen overraskende bra. Bare det siste året har det blitt gjort flere merkbare endringer, hvor innføringen av flere nye «følelser» i tillegg til «Like» er den siste og kanskje mest synlige for den vanlige brukeren.

 

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: