Facebook har passert 500 millioner daglige brukere, de tjener penger på mobil annonseringen, men aksjen er fortsatt en fiasko


facebook-tjener-penger

Facebook har nå passert 500 millioner daglige brukere, og deres omsetning første kvartal var 1,46 milliarder dollar, mot 1,06 året før. Økningen skyldes hovedsakelig økte inntekter fra mobilannonsering. Aksjekursen har imidlertid stått på hvil. Tapet for dem som kjøpte Facebook aksjer i fjor når aksjen ble børsnotert er fortsatt over 28%.

Resultat som i fjor, mens omsetningen økte med 38%

Facebook hadde et resultat per aksje på 9 cent i første kvartal. Det var det samme som i fjor, men godt under de 12 cent som var ventet.

Driftsinntektene økte imidlertid mer enn ventet, fra 1,06 milliarder dollar til 1,46 milliarder dollar, tilsvarende 8,4 milliarder kroner. Dette er en økning på 38% fra første kvartal året før. Selskapets netto inntekter var på 219 millioner dollar, mot 205 millioner dollar samme periode i fjor.

Annonseinntektene økte totalt med 43 prosent til 1,25 milliarder dollar, tilsvarende 7,2 milliarder kroner. Inntektene fra mobilvirksomheten økte kraftig, og annonser på mobiltelefoner utgjør nå 30 prosent av totale annonseinntekter.

23% økning i antall måned brukere

Antallet aktive brukere på Facebook hver måned steg med 23 prosent til 1,11 milliarder i 1. kvartal 2013, sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Aktive mobile brukere vokste imidlertid enda raskere og var opp 54 prosent til 751 millioner. Og nettopp det har tidligere skapt uro blant investorene, som har vært skeptiske til om Facebook klarer å kapitalisere på flukten fra PC til mobil. Dette bør i så fall være gode nyheter for dem.

Totalt har Facebook 23 prosent flere aktive brukere per måned, og endte på 1,11 milliarder brukere per måned i første kvartal. Av dem er det 665 millioner brukere som benytter seg av nettsamfunnet hver dag, en økning på 26 prosent.

Kraftig økning i mobilbruken

Selskapet har brukt svært mye penger på produktutvikling, spesielt innen mobilversjonen i fjerde kvartal. Og pengene kan se ut til å ha vært godt brukt, for nå tjener Facebook rått på mobiltrafikken.

Mobilbruken gikk kraftig opp med 54 prosent, og endte på 751 millioner aktive brukere per måned i første kvartal.

Mobilreklame utgjør nå 30 prosent av de totale annonseinntektene, mot 23 prosent forrige kvartal. Annonseinntektene fra mobil økte til 375 millioner dollar.

Potensialet i mobilbruken kan kompensere for tapte annonseinntekter fra fallende brukertall på PC.

Smarttelefon-brukerne er hyppigere innom Facebook enn PC-brukerne. Ved juletider hadde over halvparten av brukerne logget inn med mobilen.

– Det er bare 40 prosent sannsynlighet for at en PC-bruker logger seg inn en gitt dag, mens det er 70 prosent sannsynlighet for at en mobilbruker logger seg inn. Disse tallene overrasker og er veldig gode nyheter for potensialet i mobilbruken, uttalte Mark Zuckerberg til investorene i fjor, ifølge Guardian.

Den foretrukne innloggingsmuligheten på smarttelefoner er gjennom Facebook-appen.

Facebook sin siste «storlansering» – Facebook Home – et skall til din Android telefon som gjør den om til en Facebook telefon, har så langt ikke vært noen stor sukesess, Totalt meldes det om rundt 0,5 millioner nedlastninger at dette «skallet» til Android operativsystemet.

I forkant av lanseringen var det skapt store forventninger om hva Facebook skulle lansere innenfor mobilfronten. Det ble skapt en stor «hype» med rykter fra en egen mobiltelefon, a la Iphone fra Appel eller et eget operativsystem, slik Google har laget. Investormarkedet ble derfor skuffet når det ikke var noe annet enn et skall til Google sitt operativsystem for mobiltelefoner. Aksjekursen ble derfor heller ikke påvirket positivt. 

Toppen passert?

Guardian skriver også at analytikere hos Jefferies har utviklet en algoritme med tilgang til Facebook-software, som antyder at antallet brukere kan ha falt litt tilbake fra toppen.

Jefferies hevder at antallet brukere toppet på 1,05 milliarder i januar, før det falt med 20 millioner i februar. De så imidlertid også at antallet økte litt igjen i april.

Antallet minutter brukere er på Facebook kan også være i ferd med å falle. I desember i fjor var snittet på 121 minutter og falt til 115 minutter i februar, i følge comScore. Om det fanger opp at flere brukere mer tid på Facebook på smartelefoner er uvisst.

Brukere rømmer til andre

De millioner av brukerne som rømmer til Instagram fanges delvis opp av Facebook, siden bildetjenesten eies av nettopp Facebook. En tjeneste Facebook  - eller kanskje mer presist Mark Zuckerberg – kjøpte i fjor for en milliard dollar. En stiv sum syntes mange for det lille programvareselskapet med 13 ansatte som ble grunnlagt 1 1/2 år før av 2 studenter.

– Vi ble ikke konsultert, vi ble fortalt om kjøpet, uttalte en ikke navngitt styremedlem i Facebook til Wall Street Journal.

Instagram har utviklet en app, som lar brukerne lett behandle bilder på sin mobiltelefon for deretter å dele dem på sosiale medier. Fotoappen har nå godt over 100 millioner brukere.

Instagram har passert 100 millioner aktive bruker, som poster 40 millioner bilder hver dag og genererer 1000 kommentarer og 8500 likes i sekundet.

Under fremleggingen av kvartalsrapporten onsdag ønsket ikke Zuckerberg å svare på hvordan Facebook vil tjene penger på appen, utover at det er et potensial.

Brukerflukten fra Facebook til Ingram er imidlertid det Facebook bør bekymre seg minst om, siden de eier tjenesten. Verre er det med de som finner seg nye sosiale nettverk, slik som Path. Det mobiltelefonbaserte sosiale nettverket er blitt utviklet av en tidligere Facebook-medarbeider, Dave Morin, og vokser i rekordfart.

Path begrenser antallet venner til 150 og vokser med 1 million brukere i uken, i følge Guardian, og suser snart forbi 10 millioner i rekordfart.

Aksjekursen steg 5% etter resultatfremleggelsen

Aksjekursen på Nasdaq gikk opp og ned etter resultatfremleggelsen og endte torsdag i forrige uke på en oppgang på drøye 5%. Siden den gang har den holdt seg stabil, med en liten styrkning. Gode nyheter for investorene som kjøpte aksjen ved børsnoteringen for ett år siden. Tapet nå er nå nede rundt 28% fra børsnoteringen.

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: