«Facebook Home» får blandet mottakelse etter lanseringen


facebook-home

Facebook lanserte 4 april sin nye mobilplattform. Forventningene var skyhøye i forkant av lanseringen etter årelange rykter om at Facebook ville kopiere enten Google som har laget sitt eget operativsystem for mobiltelefoner (Android) eller Appel som har gått et steg videre med egen mobiltelefon og operativsystem (iPhone).

Se Facebook sin egen video fra presentasjonen av Facebook Home

Ingen ny telefon eller operativystem, bare et Android skall

Alle ble skuffet. De lanserte verken sin egen mobiltelefon eller et eget operativsystem. Isteden kom de med et «skall» til Google sitt Android system som skal forvandle oppstartbilde, alle menyer og opplevelsen av operativsystemet til et «Facebook skall» som skal gjøre det enkelt å bruke Facebook og de tjenestene de ønsker at du skal ha tilgang til. Skallet kaller de for «Facebook Home» og vil være klar for nedlastning og installasjon fra og med 12 april.

– Mange trodde vi ville lage et eget operativsystem. Men det er ikke riktig måte, tror vi. Google er laget som et åpent system som lar oss endre engenskaper og utseende om vi vil, sier utviklingsdirektør Cory Ondrejka i Facebook.

Skuffede investorer

I dagene før lanseringen steg aksjekursen til Facebook som forventet, spesielt siden Facebook ledelsen selv var svært hemmelighetsfulle etter at de lakk ut nyheten om at de ville komme med en større og viktig mobil nyhet den 4 april. I dagene etter lanseringen har kursen sunket igjen. Et klart tegn på en skuffelse i aksjemarkedet.

Hva er «Facebook Home»?

Facebook Home er en programvare som alltid er aktiv på en smarttelefon, i motsetning til apper som åpnes og lukkes. Skallet er det grafiske grensesnittet du ser og trykker på når vi bruker en smarttelefon.

I stedet for den vanlige hjemmeskjermen med klokke, snarveier og værmelding får man med Facebook Home oppdatert innhold fra Facebook-nyhetsstrømmen hele tiden. Man får se bilder fra Facebook-kontakter som dekker hele skjermen og et helt nytt meldingssystem, kalt «Chatheads».

– Home er den beste måten å oppleve Facebook på, sa Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg under presentasjonen.

Home er altså verken en telefon eller et operativsystem, men likevel mer enn bare en app eller widget – slik Facebook har vært til nå på mobil. Hvilke funksjoner som inngår i dette nye grensesnittet forklarer jeg lenger ned i artikkelen,

Home vil få annonser siden dette først og fremst er en ny inntektsmodell for Facebook

Home skal også være en ny inntektskilde for Facebook, ikke bare et lim som fester brukerne til tjenesten. Mark Zuckerberg bekreftet i etterkant av presentasjonen at man må forvente å se annonser på Facebook Home med et enkelt «Jepp!».

Motivet bak dette ligger i at Facebook helt siden lanseringen av Facebook har slitt med utviklingen av aksjekursen, sammenlignet med utviklingen til både Google, Appel, Samsung og Microsoft som er deres nærmeste sammenlignings punkter for investormarkedet. Grunnen til at de har slitt så mye har hele tiden vært mangelen på klare inntektsmodeller. Som vi skrev i en tidligere artikkel har Facebook nå passert 1 milliard brukere, men de taper samtidig over 1 milliard kroner hvert kvartal som et resultat av disse manglende inntektsmodellene.

Facebook Home er et forsøk på å gjøre noe med akkurat dette.

– Det er ingen annonser ved lansering, men jeg er sikker på at det kommer en dag, skal Zuckerberg ha sagt til The Verge.

Nye funksjoner i Facebook Home

Cover Feed er en funksjon som fungerer som et bildespill over hva vennene dine deler på Facebook. Når du slår på telefonen kommer de siste oppdateringene opp på skjermen i fullskjerm. Hvis det ikke er et bilde som er delt får man se profilbildet til kontakten.

Man får også varslinger i Cover Feed. Tapte anrop, meldinger, innsjekkinger, likes og lignende. Ikke bare for Facebook, men også andre tjenester (første utgave vil ikke støtte så mange andre tjenester, riktignok).

Selv om Facebook dominerer brukergrensesnittet har du selvfølgelig fortsatt mulighet til å kjøre alle de vanlige Android-appene. Du sveiper opp fra bunnen av skjermen for å se en oversikt over favorittappene, og i tillegg er det også et skjermbilde som inneholder alle appene. Apper du vil ha raskere tilgang til kan dras over i listen over favorittapper.

Chatheads er en helt ny meldingsfunksjon. Den fungerer sammen med andre meldingstjenester du har på telefonen.

– Vår oppgave er å la deg holde kontakt med vennene dine. Hvilken tjeneste du bruker er ikke det viktigste, derfor samler vi alle på ett sted, sier Zuckerberg.

Chatheads fungerer på den måten at når du får en melding på Facebook, som sms eller en annen støttet tjeneste kommer en boble opp på skjermen. Boblen viser profilbildet til den som har sendt meldingen. Dersom boblen er i veien kan du flytte den rundt på skjermen. Du kan også velge å skjule boblen.

Åpner du meldingen får du en samordnet meldingstråd med kontakten eller en gruppe kontakter på tvers av meldingstjenester.

Med Chatheads får man virkelig se forskjellen på en app og et skall. Chatheads krever ikke at man veksler fra den appen man bruker til en meldingsapp. Chatheads legger seg oppå appen man bruker.

– Vi ønsker å ha menneskene i sentrum, ikke appene. Det er hele tanken bak Home, sier Zuckerberg fra scenen i Manlo Park i California.

App Launcher er den siste nøkkelfunksjonen i Facebook Homer. Dette er en tjeneste som lar deg samle dine mest brukte apper i en mappe det er enkelt å komme til. I App Launcher har Facebook også lagt til snarveier som raskt lar deg dele til Facebook når som helst.

Facebook har lagt ut denne introduksjonsvideoen på sine hjemmesider og Youtube:

httpv://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Lep_DSmSRwE

Hvilke telefoner støtter Facebook Home?

Home vil bli tilgjengelig som en gratis nedlasting i Google Play Store fra 12. april. Foreløpig fungerer den imidlertid bare på HTC One X, HTC One X+, Samsung Galaxy S III og Samsung Galaxy Note II. Home skal også snart være klar for HTC One og Samsung Galaxy S4.

På pressekonferansen torsdag kveld annonserte HTC og Facebook også en telefon som vil komme med Home forhåndsinstallert. Denne har fått navnet HTC First, og vil bli solgt i USA gjennom mobiloperatøren AT&T. Facebook fortalte under lanseringen at denne telefonen vil bli solgt til en subsidiert pris på 99 dollar, eller 575 kroner. Den vil også være tilgjengelig fra 12. april. Når den kommer til Norge – og til hvilken pris – vet vi ikke ennå.

Smart av Facebook, dumt av Google

– Facebook elsker Android, men dette er ikke veldig elskverdig mot Google, sier analytiker Michael Gartenberg i Gartner Group til Dagens IT.

Han får støtte fra analytiker Horace Dediu i Asymco.

– Facebook Home kan bare bli en realitet på Android, fordi bare Google er dumme nok til å slippe en tjenesteleverandør så langt inn i systemet sitt, sier Dediu.

Begge viser til at Facebook Home stiller både app-utviklere og Googles egne tjenester i skyggen ved å totalt dominere brukeropplevelsen på telefonen.

Googles hensikt med å lage Android er jo å få mobilbrukerne til å bruke Google-tjenester, slik at Google kan tjene penger på annonsevisninger. I Facebook Home er søkefeltet helt fraværende.

Hvilken motstrategi Google vil velge er ennå ikke klart, men at noe kommer til å skje er ingen i tvil om. Kampen står nå om det hurtig voksende mobile markedet, og hvem som skal være innholdsleverandør til de nye mobile enhetene vi kjøper. Hva vi har sett så langt, er bare toppen av isfjellet når det gjelder kampen om de mobile kundene.

Microsoft ønsker Facebook velkommen etter

Microsoft kommunikasjonssjef Frank X. Shaw ønsker Facebook velkommen etter og sier at lanseringen ligner bemerkelsesverdig på den Microsoft gjorde med Windows Phone 7.5 i mai 2011. I følge han er Facebook Home ikke noe annet enn en dårlig kopi av Microsoft sin visjon for Windows Phone, «Put People First».

– De tre ordene ble valgt rundt en temmelig sterk, men enkel innsikt: Mennesker er viktigere enn apps, så telefoner bør designes rundt deg og menneskene du bryr den om, ikke appene du kanskje bruker for å nå dem, sier Shaw.

Han mener likevel at Facebook ikke går langt nok i å samle de sosiale strømmene og meldingene på ett sted, og foreslår derfor at Android-brukere oppgraderer til den «ekte varen», noe som i Shaws øyne er Windows Phone, i stedet for å ta i bruk Facebook Home i Android.

– Vi forstår hvorfor Facebook har ønsket å finne en måte å tilby måte å bringe tilsvarende funksjonalitet til en plattform som har en trist mangel på det. Men som Android-eiere vet, er den plattformen komplisert nok uten å legge til et nytt «skin» som bygger på en annen metafor, på toppen av det som allerede er en spesialtilpasset variant av operativsystemet, skriver Shaw i sin blogg.

Spørsmålet er om Facebook bør anse det som en god ting at Shaw sammenligner Facebook Home med Windows Phone. Windows Phone er så langt ikke i nærheten å oppnå samme popularitet som forgjengeren hadde. Windows Mobile hadde så sent som i 2009 hadde en markedsandel på 9-10 prosent. I fjerde kvartal i fjor var tre prosent av alle de solgte smartmobilene basert på Windows Phone.

Facebook vil dominere mobil opplevelsen

For Facebook er motivet ikke bare å finne nye inntektskilder, men også opprettholde sin brukermasse. Bruken av mobile enheter har eksplodert de siste årene og alle er enige om at bruken fortsatt vil øke i stadig større grad.

De viser til egne survey som viser at amerikanske mobilbrukere bruker 20% av tiden på Facebook av den totale tiden de bruker på sine mobile enheter. For å bedre denne brukeropplevelsen, lanserer de nå Facebook Home, sier de. Dette stemmer nok også, men personlig tror jeg behovet for nye inntektskilder er den viktigste drivkraften.

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: