Halvparten av brukerne kvitrer ikke på Twitter


twitter-brukerdata

44 prosent av Twitter sine brukerkontoer har aldri sendt en eneste melding! Det utgjør omtrent halvparten av deres brukerbase på 974 millioner brukerkontoer.

I samme rapport fra Twopcharts kan vi lese at en tredjedel av Twitter-brukerne har kvitret mellom en og ti meldinger. Bare tretten prosent har kvitret mer enn 100 meldinger.

Twitter har ikke kommentert rapporten, men melder at 241 millioner er aktive brukere, målt etter bruk i siste kvartal 2013. Twitter selv definerer en aktiv bruker som en som har logget seg inn minste én gang i måneden.

Hvorfor, lurer mange på – spesielt de tusenvis av investorene som nettopp har kjøpt aksjer i selskapet etter børsintroduksjonen for kort tid siden.

Mange bruker Twitter bare som en lyttepost

Forklaringen ligger ikke at dette er en stor samling med passive brukere som ikke skjønner hvordan mediet skal brukes.

Den digitale samtalen i Twitter-miljøet handler minst like mye om å lytte som å melde, og mange har skaffet seg en Twitter konto kun for å kunne følge med i hva som skjer, tror mange.

En alvorlig utfordring for Twitter

Tallene setter likevel fingeren på et ømt punkt for for Twitter. Å få flest mulig av de 974 millioner brukerne til faktisk å bruke tjenesten aktivt er ansett som den største utfordringen selskapet har, skriver Wall Street Journal.

Aktive brukere er langt mer verdifulle enn passive grunner. Årsaken til dette er flere. For eksempel:

  • Lav byttekostnad – brukere som selv ikke bruker en tjeneste, men bare stikker innom en gang i blant for å lese hva andre sier, oppnår en ekstremt lav brukerlojalitet. Så snart de finner andre kanaler som formidler informasjonen de i dag søker på Twitter, vil de forsvinne til disse kanalene, da deres opplevde «byttekostnaden» er helt fraværende. De har rett å slett ingen bånd til Twitter. Det blir det samme som å si at TV2 er en populær fjernsynstasjon bare fordi de sender tv-serien «Hotel Cesar». De som kun ser på TV2 for å følge med på denne tv-serien forsvinner den dagen tv-serien blir tatt av programmet. Slik er det også med Twitters popularitet. Slutter noen av de store Twitterne å kvitre på Twitter faller også «følgerne» eller «lytterne» raskt bort også.
  • Lav merkelojalitet – siden brukerne ikke bruker Twitter aktivt selv, utvikler de ingen avhengighet til mediet selv – slik Facebook har lykkes å gjøre med store deler av sin brukermasse. De får dermed ingen «forkjærlighet» til mediet, noe som gjør det enkelt for dem å snu ryggen til selskapet ved neste korsvei.
  • Reduserte annonseinntekter – annonsørene betaler for hvor mange visninger og klikk på deres budskap de får. Jo flere som bruker et medium og jo lengre tid hver enkelt bruker er der, jo mer annonseinntekter kan de også få fra sine annonsører.
  • Manglende brukerdata – «big data is big business» er noe som er blitt godt dokumentert de siste årene. Jo mer data et media har om sine brukere, deres brukermøstre og demografiske bakgrunn, jo enklere er det å selge målrettet annonseplassen til annonsører og jo mer nøyaktige disse dataene er jo høyere annonsepris er de villig til å betale. Mangelen på slike data gjør at betalingsvilligheten reduseres tilsvarende. Noe som er en alvorlig fare for hele Twitter sin forretningsmodell.

Twitter er kraftig overpriset

I januar skrev vi at «Twitter er en kraftig overpriset børsboble«, basert på det faktum at Twitter ved inngangen til 2014 var priset til 70 ganger omsetningen (P/S), sammenlignet med Google som har en P/S på 7 og Apple som har en P/S på 3. Denne påstanden står vi fortsatt fast på.

Mange endringer kommer de neste ukene

Twitter er heldigvis selv klar over problemene og sa i en pressemelding for en drøy uke siden at det vil komme mange nye endringer i grensesnittet til Twitter. Så langt ser det ut som om de prøver å kopiere deler av Facebook, men vi må vente til alle nyhetene er lansert før vi slipper noen endelig dom.

Kilder: Wall Street Journal, ComputerWorld

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: