Hva er en HTML side og hva er HTML koder?


html koder

Du vil i ditt SEO arbeid møte begrepene HTML side og HTML koder. Skal du ha noe utbytte av denne SEO skolen er det en forutsetning at du er fortrolig med disse begrepene.

Hva er forskjellen mellom en HTML side og HTML koder?

En HTML side er en hjemmeside som er laget ved bruk av HTML koder. Normalt angis disse sidene med en endelse av filnavnet som slutter på .htm eller .html. f.eks. index.htm eller index.html. Du kan selv sjekke hvilket filformat en nettside er laget i. Åpn din nettleser og gå til den siden du ønsker å sjekke. Se på filnavnet i URLen du får opp når du besøker. Sjekk hva filen slutter med. Dvs. hva som står etter punktumet (.) i filnavnet. Endelsen av filnavnet angir filformatet til siden. De vanligste filformatene er:

.htm og .html – Sider programmert med bruk av HTML sider.
.asp – Sider som er programmert med bruk av Active Server Pages teknologien til Microsoft.
.aspx – Sider som er programmert med bruk av .NET plattformen til Microsoft.
.php – Sider som er programmert med programmeringsspråket PHP.
.cgi og .pl – Sider som er programmert med programmeringsspråket Perl

HTML koder er kodene som brukes i HTML siden for å skape siden slik du ser den på internett.

HTML sider er det opprinnelige programmeringsspråket for Internett og er fortsatt det eneste språket du kan bruke for å definere innholdet i en nettside. Selv om det i dag finnes mange nye, mer avangserte programmeringsspråk enn HTML – standarden, f.eks. PHP (.php), ASP.NET (.aspx), AciveServer Pages (.asp) og Perl (.pl), må all out-put (det som vises på selve nettsiden) bli angitt i form av HTML koder. HTML koder er dermed selve fundamentet for å forstå hvordan en nettside er bygd opp og virker.

Hvilke seksjoner består en HTML side av?

En HTML side består av to hovedseksjoner:

  1. HEAD seksjonen – Det som står i HEAD seksjonen er usynlige koder som ikke kan ses på hjemmesiden din. Brukes hovedsakelig av søkemotorene og er dermed viktig for alle som jobber med SEO.
  2. BODY seksjonen – Selve innholdet på hjemmesiden din. Det du ser på hjemmesiden din, er koder angitt i sidens BODY seksjon

Hvilke HTML koder må en HTML side minimum ha?

HEAD seksjonen

Disse taggene er imidlertid ikke tilstrekkelig for søkemotorene. Normalt er følgende elementer minimum angitt i HEAD-seksjonen for å optimalisere bruker- og søkemotorvennligheten.

Hva betyr så disse 15 linjene?
La meg forklare:

Linje 1: Definerer hvilken HTML standard som gjelder for denne siden. Det finnes mange flere standarder og måten siden vil bli vist på er avhengig av hvilken standard HTML kodene skal valideres mot. Disse stanardene er laget av World Wide Web Consortium (W3C).

Linje 2: Forteller at her starter HTML dokumentet

Linje 3: Forklarer at her starter HEAD seksjonen

Linje 4: En meta-taggs som forteller hvilket tegnsett som skal brukes for siden.

Linje 5: Sidens Title, vises i den blå linjen i nettleseren, over nettleserens navigasjonsmeny.

Linje 6: Angivelse av hvem som er forfatteren av siden

Linje 7: Sidens beskrivelse for søkemotorene. Plasseres under Title linjen i søkemotorenes søkeresultat.

Linje 8: Sidens nøkkelord. Skal fortelle søkemotorene hvilke nøkkelord som er de viktigste, men brukes i svært liten grad i dag.

Linje 9: Forteller hvilket geografisk område denne siden gjelder for

Linje 10: Forteller hvor ofte det er ønskelig at søkemotor robotene skal komme tilbake for å indeksere sidene på nytt.

Linje 11: Forteller søkemotor robotene hvilke linker de skal følge eller ikke.

Linje 12: Forteller hvilket språk denne siden har

Linje 13: Forteller hvilken kategori søkemotor robotene skal putte denne siden i

Linje 14: Forteller navnet på sidens CSS fil og hvor denne filen finnes

Linje 15: Forteller at her slutter HEAD seksjonen

BODY seksjonen:

Noen vanlige HTML tagger som det er vanlig å bruke i BODY seksjonen som utgjør den delen av HTML siden som synes for dem som besøker siden er:

  • h1 (Header 1) – Overskriften på dokumentet
  • h2 – h6 (Header 2 – Header 6) – Underoverskrifter (angir underseksjoner)
  • table (Table) – Lager en tabell
  • ul (Unordered List) – Punktliste
  • ol (Ordered List) – Nummerert liste
  • br (Break) – Linjeskift
  • div (Division) – En seksjon i dokumentet
  • p (Paragraph) – Et avsnitt, vises som regel med en blank linje over og under
  • strong (Strong) – Indikerer viktig tekst, vises vanligvis i fete typer
  • b (Bold) – Gir fet skrift, men ingen viktighetshentydning
  • em (Emphasis) – Indikerer vektlagt tekst, vises normalt i kursiv
  • i (Italics) – Gir kursiv tekst
  • a (Anchor) – En lenke til en annen ressurs på nettet (nettside, e-postadresse, nyhetsgruppe etc.)
  • form (Form) – Benyttes for å sette inn skjemaelementer, skrivefelt, knapper, avkryssningsbokser og lignende.

Hvordan alle elementene vises kan bestemmes med CSS om ønskelig.

Lær mer om HTML

For å kunne utvikle hjemmesider og bli dyktig på søkemotoroptimalisering, må du kunne HTML språket. Det finnes ingen vei utenom i det lange løp. Under finner du en link til en side som lærer deg alt du trenger å vite om HTML koder og du kan bruke det som et nyttig oppslagsverk når du er i tvil om hvordan koden skrives.

Alle HTML relaterte SEO koder

Linken under er ment som et oppslagsverk etter at du er ferdig med SEO-skolen. Den gir deg en oversikt over alle HTML-kodene du vil få bruk for i ditt SEO-arbeid og forklarer hvordan du skal bruke disse kodene (syntaksen) i dine sider:

Sjekk HTML kodene:

SEO skoleDenne artikkelen inngår i vår Søkemotoroptimalisering skole (SEO-skole) som er skrevet for alle som ønsker å lære profesjonell søkemotoroptimalisering.

Gå til SEO-skolens hovedmeny

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: