IKT Håndbok: Domenenavn


domene

Alle virksomheter trenger et eget domenenavn som de knytter sine nettsider og epostkontoer til. Domene er virksomhetens identitet på Internett, og er dermed en av virksomhetens viktigste immaterielle eiendeler.

Hvilket domene bør virksomheten velge?

  • Virksomheten bør velge firmanavnet eller en forkortelse for det som sitt firmanavn.
  • Domene bør ikke bestå av nordiske tegn, dvs. æ, ø og å.
  • Domenen bør være så kort som mulig. Jo kortere, jo bedre. Maks lengde bør være 12 bokstaver.
  • Unngå tall og bindestrek i domene, da dette skaper forvirring for mange. Folk skriver domene slik de hører navnet.
  • Domene bør være enkelt å huske

Hvilket topp-domene bør virksomheten velge?

Hvis målgruppen til virksomheten er nordmenn og/eller norske virksomheter, bør virksomheten velge et .no domene.

For lokale søk i Google, rangererer nasjonale domener høyere enn internasjonale domener. Med nasjonale domener menes landsspesifikke domener, mens internasjonale domener er domener uten geografisk tilknytning. F.eks. .com, .net og .org.

Hvis målgruppen din er nordmenn som søker etter varer og tjenester i Norge, er det ingen gTLD som vil gi deg en høyere rangering i Googles SERP enn et .no domene. Tilsvarende gir .dk den høyeste rangeringen for lokale søk i Danmark.

Dessuten har nordmenn høyere tillit til et .no domene enn andre topp-domener, noe som gir en høyere konverterings rate enn andre topp-domener. Nok en grunn for å velge .no hvis målgruppen er nordmenn.

Er målgruppen primært internasjonale kunder, bør du velge et .com eller .org domener.

.com er det vanligste og det folk ofte skriver automatisk, mens .org er det som gir høyest rangering i Google.

Reserver alle topp-domener av ditt hoved domene som kan være viktige i fremtiden eller som kan skape fare for forveksling

For å unngå at andre registrerer andre varianter av ditt hoved domene, f.eks. en .com variant av din .no side, eller prøver å bruke navnet ditt i svindelforsøk e.l. bør du sikre alle gTLD (topp-domener) av virksomhetens hoved domene. Dette er også viktig for å sørge for at man ikke blir blokkert fra å komme inn i et marked fordi andre allerede har registrert domene du markedsfører deg under i andre land.

For små- og mellomstore virksomheter holder det normalt å sikre seg .com, .net og .org versjonen av sitt .no domene. Har du planer om å utvide virksomheten til flere land, f.eks. Sverige og Danmark, bør du også sikre deg topp-domenene for disse landene. I dette tilfelle .se og .dk.

Kostnaden ved å registrere et domene er svært liten. Normalt kr. 95 per år. Skulle andre registrert ditt domene du ønsker i fremtiden, kan det bli svært kostbart å prøve å vinne retten til dette domene rettens vei – hvis du i det hele tatt har sjansen til å gå til sak. Sikre deg derfor alle topp domener du kan ha interesse av i fremtiden allerede i dag, så har du sikret ditt virtuelle navn.

Sitter du på et varemerke bør du sikre domene til dette navnet ASAP

Foruten firmanavnet er det for de aller fleste virksomheter å eie rettighetene til sitt varemerke. Har du et varemerke som du eier, markedsfører, importerer eller er agent for bør du registrere domene til disse varemerkene hvis navnet fortsatt er ledig. Om et navn er ledig eller ikke kan du sjekke ved å skrive navnet du ønsker å sjekke i feltet øverst på denne siden.

Pek alle domenene gjennom en 301-redirect til ditt hoved domene

Dette sikrer at alle kommer til nettsidene dine, uansett hvilken variant av navnet de skriver. At man velger en 301-redirect er viktig, da dette er den eneste domene pekningen som Google anser som søkemotorvennlig.

Navnetjenere (DNS)

 

Domene regler
TLD håndhevningorganer
IKT HåndbokDenne artikkelen er en del av IKTnytt.no sin IKT-Håndbok for små- og mellomstore bedrifter som ønsker å lære hvordan de kan benytte moderne IT-teknologi til å forbedre sin lønnsomhet og konkurransekraft.

Gå til IKT-håndboken

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: