Hvorfor er det kanskje ikke en god idè å kjøpe et eksisterende domenenavn?


Kjøpe et eksisterende domene

Å finne et godt domene til et nettsted blir stadig vanskeligere, samtidig som stadig flere opplever at andre har sikret seg domene til firmanavnet de har registrert.

Løsningen mange ender opp med er å kjøpe domene de ønsker seg fra den eksisterende eieren, men er dette egentlig en god idè?

Ikke kjøp et «råttent» domene som skader ditt nettsted og e-posttjenester

Årsaken til at noen kjøper et domene er selvfølgelig fordi de ønsker å bruke firmanavnet eller en forkortelse av dette som sitt domene, eller fordi de ønsker å sikre seg et viktig nøkkelord som er lett å huske for kundene og som folk søker etter i søkemotorene, f.eks. kan en bilselger ønske å sikre seg nøkkelordet personbil.no for å gjøre det enkelt for folk å huske nettstedet og for å få en best mulig rangering når noen søker etter personbil i Google.

Dessverre ender mange opp med å kjøpe et dyrt domene som ikke gjør noen av disse tingene. I stedet for å få en bedre rangering i Google blir de plassert helt i bunnen av søkeresultatene og når de prøver å sende en epost melding til noen blir meldingen blokkert av mottakerens mailserver. Dette er det vi kaller et «råttent» domene.

For å hjelpe deg med å gå i denne fellen har vi skrevet denne artikkelen med en sjekkliste du alltid bør gå igjennom før du kjøper et domene for å være sikker på at du ikke ender opp med et «råttent» domene.

Hvor gammelt er domene, hvem eier det og hvor mange ganger har domene byttet eier?

Google premierer gamle domener i sine søkeresultater, da de har vist at de er kommet for å bli og har vist seg over tid å være et seriøst nettsted som ikke sprer piratkopiert innhold, virus, trojanere, ormer, phirsing, hacker koder og annet uønsket innhold som kjennetegner de Google kaller «dårlige naboer«.

Gjør et whois oppslag for å finne ut hvor gammelt domene er. Jo eldre domene er, jo bedre er sjansene for en god rangering hvis domenet ikke er klassifisert som en «dårlig nabo».

Sjekk deretter hvor mange ganger domenet har byttet eier siden det har blitt registrert, da Google også vektlegger dette. Domener som skifter eiere ofte, blir ansett som useriøse domener og blir rangert lavere enn seriøse domener.

Årsaken til dette skyldes at et domene er identiteten til en virksomhet og et nettsted, og normalt bytter ikke virksomheter og nettsteder eier med mindre virksomheten blir solgt, fusjonert eller lagt ned. Bytter domene hyppig eier er dette et tegn på at domene kun brukes til kriminelle og/eller uønskede handlinger. Det blir derfor straffet.

Glem heller ikke å sjekk dagens eier. Er domene i dag registrert på en person eller foretak som har bedrevet spamming, spredning av virus og malware eller phirsing er domenet allerede å anse som et «råttent domene». Google og de andre aktørene på Internett lagrer informasjon av hvem som eier alle verdens domener og blir et domene svartelistet som en «dårlig nabo», smitter dette over til også alle andre domener denne eieren har. Dette betyr at selv om domene du vurderer å kjøpe ikke har blitt svartelistet, så kan det allerede være nedklassifisert fordi eieren eier et annet svartelistede domene.

Hvor mange ganger har domenet byttet DNS og web server?

Google straffer domener som hyppig bytter navnetjenere (DNS) og web servere, spesielt gjelder dette hyppige DNS bytter. Dette fordi Google anser dette som et tegn på et useriøst nettsted, som hele tiden flykte fra problemer eller bedriver cyber kriminalitet.

Sjekk derfor alltid hvor mange ganger domenet har by ettet DNS før du kjøper det. Jo færre DNS bytter, jo bedre,

Klikk her for å få et verktøy som sjekker mange av ovenstående forhold for deg. Det eneste du trenger å gjøre er å taste inn domene du ønsker å sjekke.

Har domenet blitt brukt til å sende ut spam?

På Internett finnes det mange ulike anti-spam organisasjoner som registrerer alle som sender ut spam og som lager RBL-lister som skal hjelpe mailservere å stoppe spam fra kjente spammere.

Hvis domene har blitt registrert på en eller flere av disse listene er det store sjanser for all epost fra dette domene vil bli blokkert. Normalt oppheves slike blokkeringer etter en stund, men jo flere ganger domene blir svartelistet, jo større er sjansene for at all epost blir mistenkeliggjort eller permanent svartelistet hos enkelte epostleverandører. Uansett så er dette tragisk for deg som eier av domene.

Sjekk derfor alltid om et domene allerede er svartelistet på en eller flere RBL lister før du vurderer å kjøpe det.

Fyll ut domene du ønsker å sjekke etter blacklist:mail. i boksen under, før du klikker på «Blacklist sjekk». Testen sjekker om domenet i dag er listet i en av de store RBL-listene.


Har domenet blitt brukt til å spre virus, trojanere, phirsing eller annen malware?

Har domenet blitt registrert i et registrer som spreder av virus, trojanere, phirshing eller annen malware, bør du ikke kjøpe domene. Domenet er registrert som et «råttent» eple og vil dermed bli straffet i alle søkeresultater samtidig som mange brukere vil få advarsler mot nettstedet og eposten din fra sitt anti-virus program eller nettleser. Dette setter bare deg og din virksomhet i dårlig lys, og bør derfor unngås.

Klikk på en av linkene under for å sjekke om et domene er svartelistet.

Temalikhet?

Kjøper du et domene som har et eksisterende nettsted knyttet til seg, bør du vurdere hvor likt temaet på disse sidene er i forhold til det temaet du ønsker å ta opp på dine nettsider. Jo større likheten er, jo større er også sjansene for at du skal få en god rangering i Google hvis domene passerer ovenstående kriterier.

Toyota.com rangerer høyt på salg av personbiler, spesielt Toyota personbiler. Skulle dette domene bli solgt til et annet firma som over natten endret innholdet på sidene fra salg og markedsføring av Toyota personbiler til moteklær, vil domenet ikke komme opp blant de topp 10 resultatene i Google sine søkeresultater.

Dette fordi Google har gjort seg opp en mening om hvilket innhold dette domene har, og så lenge nytt innhold bygger opp under dette temaet vil domenet fortsette å rangere høyt. Endres innholdet til noe totalt annet som ikke har sammenheng med det gamle innholdet, mister domenet oppbygd «tillit» omkring dette temaet.

For stor temalikhet kan imidlertid også være et problem. Ikke i forhold til søkemotorene, men i forhold til brukerne. Overtar du domene til en konkurrent vil alle eksisterende kunder av denne konkurrenten komme til dine nettsider, og i all kommunikasjon dem i mellom vil da ditt domene bli assosiert med din konkurrent og ikke deg. Dette kan kanskje være ønskelig i enkelte tilfeller, men i de fleste tilfeller er dette noe man ikke ønsker. Tenk derfor nøye igjennom temalikheten når du skal vurdere et kjøp av et eksisterende domene.

PageRank og antall inngående linker

Jo høyere PageRank domene du ønsker å kjøpe har, jo bedre er det for din egen fremtidige rangering.

PageRank er et uttrykk for hvor viktig Google anser et domene. Skalaen går fra 1 til 10, hvor 10 er best. PageRank brukes av Google til å bestemme en nettsides rangering i søkeresulatene, så hvis du er så heldig å kunne få kjøpt et domene med PageRank på 4 eller høyere bør du slå til (forutsatt at domene passerer ovenstående forhold).

Jo flere nettsteder som linker til et domene, jo mer populært anser Google nettstedet for å være. Det må være en grunn til at så mange linker til denne siden, tenker Google sine datamaskiner når de skal rangere de ulike søkeresultatene de finner. Sjekk derfor hvor mange inngående linker domene har, før du vurdere å kjøpe det.

Klikk her for å sjekke PageRank, trafikk og andre nøkkeldata om domene eller her for å sjekke antall inngående linker og annen SEO informasjon om domene.

Trafikk til nettstedet

Jo større trafikk et domene har til sitt nettsted, jo høyere rangerer det i Google,  samtidig som du får gratis trafikk til nettstedet i en kort tid etter overtagelsen som du kan kapitalisere på. Husk bare på at hvis dine nye nettsider ikke fenger disse besøkende, så kommer de ikke tilbake igjen. Gevinsten med å kjøpe et sterkt trafikkert domene, kan derfor bli svært kortvarig.

Klikk her for å sjekke hvor stor trafikk et domene har.

SEO skoleDenne artikkelen inngår i vår Søkemotoroptimalisering skole (SEO-skole) som er skrevet for alle som ønsker å lære profesjonell søkemotoroptimalisering.

Gå til SEO-skolens hovedmeny

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: