Kunnskapssenteret.com er Norges ledende e-læringsportal for merkantile fag på høyskole- og universitetsnivå. I april hadde nettstedet mer enn 150.000 sidevisninger av 3,5 minutter i snitt.
I likhet med de fleste andre innholdsleverandører har Kunnskapssenteret.com slitt med å finne en lønnsom forretningsmodell. Det vil si en forretningsmodell som sikrer dem inntekter til å kunne drifte løsningen og skrive nye fagartikler.
Add-sense gir minimale inntekter
Det første Kunnskapssenteret prøvde å gjøre for å skape inntekter var å innføre tre områder med Google sine Add-sense annonser, hvor nettstedet får betalt etter antall klikk brukerne gjør på annonsen.
Med rundt 3-5.000 daglige sidevisninger genererer dette nettverket kun annonseinntekter på rundt $ 1,2 per dag eller rundt 10 kroner. For ett nettsted som Kunnskapssenteret.com sier det seg selv at ingen kan leve av inntekter på 10 kroner dagen.
Er årsabonnement redningen?
Kunnskapssenteret bestemte seg derfor å begynne å ta betalt for innholdet fra studentene og lærerne som leser sidene. De førte sidene kan alle lese gratis, men ønsker du å lese mer enn 5 artikler må du betale en årsavgift på kr. 178.- per år full full tilgang til alle artiklene deres.
Etter en treg start i 2015 har denne forretningsmodellen begynt å bære frukter i 2016. I mai passerte Kunnskapssenteret mer enn 1.350 abonnementer. Noe som er en kraftig inntektsforbedring i forhold til add-sense inntektene som fortsatt er en del av nettstedet.
E-bøker ennå ingen suksess
I 2016 har Kunnskapssenteret også gjort om en rekke av deres artikkelserier til rimelige e-bøker brukerne kan kjøpe og laste ned fra Kunnskapssenteret sine sider. Denne satsningen har ennå ikke gitt den suksessen Kunnskapssenteret hadde håpet på.