Lei dårlig mobildekning? Foreslår merking av mobiltelefoner med dårlige antenner


mobil-dekning-antanne

Når du mister nettet kan det være mobilens skyld. Ny ordning vil fortelle hvilken mobil du bør velge.

Å miste mobilforbindelsen kan være alt fra svært irriterende til direkte farlig. Når det skjer er det vanligvis mobiloperatøren som får skylden, men du kunne kanskje unngått problemet, hvis du hadde kjøpt en annen mobil. Ofte er det de nyeste og dyreste mobilene som oftest mister forbindelsen.

– Det er en problemstilling alle har hørt om og alle vet er der, sier Elisabeth Aarsæther, assisterende direktør i Post- og teletilsynet.

Folk velger mobil med «feil» frekvens

Har du peiling på hvilket bånd smarttelefonen din bruker til samtale og data? Er svaret NEI, er du ikke alene. Folk flest vet ikke dette, men det bør du i følge Telenor. De mener at folk flest velger mobil med «feil» frekvens, noe som igjen skaper problemer med dekningen.

Mobiloperatørene jobber hele tiden med å forbedre dekning og kapasitet, men flere forhold ligger utenfor deres kontroll. Blant annet er det et stort problem at grunneiere og kommuner sier nei til oppføring av mobilmaster på sin eiendom, ifølge en analyse fra Strand Consulting.

Ikke tenk kulhetsfaktor

Et annet forhold er hvilken mobil vi velger når favoritt-gadget nummer én skal fornyes. Normalt er vi opptatt av hvilke funksjoner telefonen har, om designet er tiltalende og ikke minst om den er populær. Det skaper problemer for operatørene når folk ikke velger telefon ut fra de båndene (frekvensområdene) som operatørene bruker.

For Telenor gir dette problemer på 4G. Her er det bygget ut mest dekning og kapasitet på 2,6 GHz, mens det så langt er mindre på 1800 MHz.

– En fabrikant som Samsung benytter alle bånd, mens Iphone bare fungerer på 1800 MHz. Dermed har Iphone dårligere dekning enn andre smarttelefoner, forklarer dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

Mest klager på Iphone-dekningen

Konsekvensen er tydelig.

– Vi får mest klager på dårlig 4G-dekning fra abonnenter som bruker Iphone, sier Amundsen.

Og årsaken er altså at disse telefonene har færre basestasjoner tilgjengelig.

– Men dere forventer vel ikke at kundene kjenner til om telefonen benytter 1800 MHz eller 2,6 GHz?

– Jo, kunden bør sjekke at mobilen de har dekker de bånd operatørene bruker, svarer dekningsdirektøren.

1800 MHz har langt bedre dekning innendørs og blir skrittvis bygget ut, men det vil ta tid.

Foreslår merkeordning av mobilèr med dårlige antenner

En smarttelefon utstyrt med en dårlig antenne kan ha bare en firedel av rekkevidden i forhold til én med en skikkelig antenne under skallet.

Men denne forskjellen er vanskelig å oppdage når du skal velge merke og modell.

Derfor bør EU innføre felles krav til merking av smarttelefonene, mener sjefene for teletilsynene i samtlige nordiske og baltiske land. De går derfor sammen om å innføre en ny merkeordning som skal vise hvor gode mobilene er på dekning.

– Dette er viktig. Når man kjøper seg en mobil til mange tusen kroner skal man vite om den kan ta imot svake signaler, sier hun.

Hun viser til energimerkingen av hvitevarer, og mener man kan gjøre noe tilsvarende på mobiltelefoner. Når man kjøper kjøleskap, kan man enkelt se om energiforbruket er i den laveste klassen, men i dag er det nesten umulig for forbrukerne å sjekke om mobilene gir god dekning før man kjøper.

Dekningen og antennene har blitt dårligere

Målinger har dessuten vist at problemet er økende. Nye mobiltelefoner er rett og slett dårligere på å gi deg dekning enn de gamle og enkle mobilene. Samtidig øker bruken av materialer i nye bygg som svekker signalene innendørs.

I en undersøkelse fra Universitetet i Aalborg fikk flaggskipene til både Apple og Samsung bank av en mobil til 300 kroner fra Nokia. De dyre smarttelefonene trengte fire ganger så sterkt signal som billigmodellen.

Argumentasjonen er som følger…

Europa er i ferd med å etablere mobil bredbånd i 800-båndet, som i praksis skal gi 4G-dekning over alt.

Operatørene får solide krav til dekning, men det hjelper lite hvis folk bruker telefoner som ikke fanger opp signalene.

Derfor bør leverandørene få pålegg om å fortelle kjøperne om hvilken kvalitet det er på antennene i de ulike telefonene.

Antenne merking kan avgjøre valg

Aarsæther tror en slik merking kan få konsekvenser for hvor godt en mobil selger.

– Mobiloperatørene bruker jo dekning i sin markedsføring, og da er det viktig for brukerne at mobilen ikke er et svakt ledd i dekningen, sier hun.

Det kan være langt igjen før en slik ordning er på plass, men Aarseter påpeker at dette er et problem i alle land, og hun tror flere vil være interessert i å gjøre noe med saken.

De åtte tilsynene har nå sendt et felles brev til EU-kommisjonen med oppfordring om å starte arbeidet.

Åpenhet

Post- og teletilsynsjefene sammenligner antenne merkingen med energimerkingen av hvitevarer. Dette skaper åpenhet om forskjellene mellom de ulike apparatene, slik at forbrukerne lettere kan velge.

– Og signalkvaliteten vil da bli et konkurransemoment for leverandørene, skriver Post- og teletilsynsjefene.

Europa er ikke nok

Leverandørenes organisasjon Elektronikkbransjen mener en merkeordning kan vise seg som et positivt tiltak hvis det bidrar til å gjøre det lettere for forbrukerne å velge en telefon de blir fornøyd med.

– Men vi må ikke glemme at dette er globale produkter. En ordning for Europa er en god start, men merking av signalkvalitet bør være felles for hele verden, sier administrerende direktør Jan Adelsten Røsholm i en kommentar til Teknisk Ukeblad.

.

Kilde: DagensIT, Teknisk Ukeblad

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: