Nye Microsoft er nå klart – selskapet snus på hode


microsoft-ballmer

Microsoft varsler nå store omveltninger for å  tilpasse selskapet en hverdag der PC, nettbrett og mobil i stadig større grad har blitt forent til ett.

PC og mobil smelter sammen til en

Tiden hvor man hadde et operativsystem og programvare for PCèn og ett annet som styrte mobiltelefonen er forbi.

Forandringene Microsoft nå gjør skal ifølge Steve Ballmer, administrerende direktør i Microsoft, gjøre Microsoft bedre rustet til å innovere mer effektivt, og han skriver følgende i et internt memo:

– Vi vil arbeide for en enkel opplevelse for alt som betyr noe i livet til en person. Én opplevelse, ett selskap, én læringskurve, ett sett med apper og én personlig samling med underholdning, bilder og informasjon overalt.

Han peker videre til at Microsoft vil gi forbrukere en sammenhengene opplevelse på tvers av alle plattformer. Det Microsoft nå effektivt gjør er å strukturere selskapet på en lignende måte, ved at utviklingen av Windows for PC og nettbrett skjer i samme avdeling som utviklingen av systemet for mobiler og spillkonsoller.

– Microsoft har en klar mulighet til å tilby forbrukere en sammenhengende opplevelse på tvers av alle sider ved livene deres, enten skjermen er liten og bærbar, en telefon, et nettbrett, eller en 85-tommer eller andre skjermer og enheter vi ikke har begynt å forestille oss ennå, skriver Ballmer.

Kollapset i PC-markedet tvinger Microsoft til å tenke nytt

Microsoft sin radikale omorganisering av hele sin virksomhet er blitt tvunget frem av et kollaps i PC-markedet som hele selskapet tidligere har vært bygd opp rundt.

For 5-kvartalet på rad faller omsetningen av PCèr på verdensbasis. Nedgangen de tre første månedene i år var på 14 prosent, noe som var det største fallet siden 1994. I andre kvartal i år ble nedgangen 11%, sammenlignet med andre kvartal i fjor. Nå selges det for første gang flere nettbrett enn PCèr i Norge.

Mange hadde håpet at Microsoft sin lansering av Windows 8 ville redde PC-salget, men dette skjedde ikke. Istedenfor ble Windows 8 historiens største flopp for selskapet. De håper nå at lanseringen av Windows 8.1 kan redde noe av skadene Windows 8 lanseringen har gjort.

Kollapset i PC-salget har gått kraftig utover omsetningen av Windows lisenser som alltid har vært selskapets viktigste inntektskilde. I tillegg har dette gått utover salget av Office-pakken til Microsoft som kun kan kjøres på en Windows PCèr, og som etter Windows alltid har vært selskapets viktigste inntektskilde.

Microsoft har nå skjønt at forbrukerne ikke har valget om å kjøpe seg en PC eller MAC når de skal skaffe seg en datamaskin. Valget står nå mellom å kjøpe en PC, Mac, nettbrett eller en smarttelefon, og nå er det nettbrettene og smarttelefonene som vinner. Dette har nå Microsoft innsett og de tar nå konsekvensene av dette ved å restrukturere og omorganisere hele virksomheten sin.

Windows er ikke lenger det dominerende operativsystemet

Windows dager som det dominerende operativsystemet på våre elektroniske enheter er talte.

Operativsystemet Android fra Google er allerede i dag verdens dominerende operativsystem takke være den eksplosive økningen i bruk av smarttelefoner og nettbrett. Gartner sine prognoser viser at Android vil være nesten tre ganger større enn Windows og Apple i 2014, mens Apple vil passere Windows i 2015.

Windows Phone og Windows 8 har på ingen måte klart å fange opp alle de millioner av nye brukere som strømmer til mobile enheter hver måned. De har valgt IOS (Apple) eller Android (Google).

Selv om Windows (Microsoft) er dominerende på PC markedet, har de ikke samme posisjon på noen andre markeder. Deres totale markedsandel av operativsystemer for digitale enheter har derfor gått drastisk ned de siste årene, i takt med økningen av antall nettbrett og smarttelefoner, og fallet av salget av nye PCèr.

En ubetydelig aktør på server markedet

Server markedet har Microsoft aldri fått tak på, til tross for mange forsøk og konkurransefordeler.

Over halvparten av verdens webservere kjører i dag på en Linux/Apache plattform, mens kun 17% benytter Windows, som snart blir tatt igjen av nginx (14%). Windows servernes markedsandel har blitt redusert fra 25% i august 2010 til 17% i april 2013. Microsoft sin stor satsning på ASP.NET, med flere nye ASP.NET standarder de siste årene har dermed ikke boostet bruken av Windows webservere, slik selskapet hadde håpet på.

På stormaskin markedet domineres markedet totalt av Linux. Ser vi på verdens 500 raskeste datamaskiner, kommer den raskeste Windows serveren først på en 187 plass i verden.

Hovedårsaken til dette ligger i at Windows ikke er en åpen kildekode, slik de konkurrerende er. Dette gjør det vanskelig, hvis ikke umulig, for andre utviklere å videreutvikle operativsystemet eller skrive det om til sitt behov, slik man kan med Linux som er en åpen kildekode. På samme måte har Google kapret markedet for mobile enheter med operativsystemet Android, som også er basert på en åpen kildekode.

Hva som vil skje med lisensieringen av server lisenser i fremtiden er uvisst, men det nye organisasjonskartet som Steve Ballmer presenterte viser i klartekst at servere ikke får prioritert fokus. Microsoft skal nå prøve å lage en integrert strømløs plattform som går på tvers av PCèr, nettbrett , spillkonsoller og smarttelefoner. Dette er i seg selv så stor utfordring at det sier seg selv at dette vil gå utover utviklingen av ny og bedre server teknologi.

Jo flere fokusområder, jo vanskeligere er det å være best. Slik er det bare – også for Microsoft. Det er kanskje derfor vi ser at selskapet taper markedsandeler på nesten alle områder de er inne på.  Personlig tror jeg at konkurrentene vil benytte tiden Microsoft bruker på å omstrukturere seg, og lansere en ny plattform som virker like bra på PCèr, nettbrett og smarttelefoner til å komme med nye server teknologier som gjør Microsoft virkelig tilbakeseilt i server markedet, før de rekker å få fokus på server plattformen igjen.

En taper i  den nye digitale verden

Det er ikke bare på operativsystem fronten Microsoft har begynt å miste fotfeste.

Spillkonsoller er fortsatt et av selskapets satsningsområder, men så langt har de tapt milliarder av kroner i utvikling og markedsføring i kampen mot Sony PlayStation og Nintendo som alltid har vært markedsledende. Hvordan det kommer til å gå med Microsoft sin nye XBox gjennstår å se. Feiler også denne satsningen er selskapets «ansikt» virkelig tapt.

Nå er hele spillkonsoll markedet på tilbakegang, på samme måte som PC-markedet, til fordel for nettspill på nettbrett og smarttelefoner som blir stadig mer populært etter hvert som teknologien og båndbredden blir bedre. Det forventes imidlertid ikke at markedet for spillkonsoller kommer til å forsvinne, da nettspill aldri kan erstatte ytelsen og teknologiene i en spillkonsoll 100%.

Nettleseren Internet Explorer har alltid vært en del av Windows pakken og var i mange år den dominerende nettleseren, med en markedsandel på over 80%. Etter rettsaker hvor Microsoft har blitt tvunget til å la brukerne selv velge hvilke nettleser de ønsker å bruke, har Internett Explorer sin popularitet falt dramatisk. Den store vinneren i dagens marked er Google`s Chrome, Firefox og Safari. Internet Explorer er i dag kun på 3 plass når vi ser på hvilken nettleser som er den mest populære.

Søkemotor resultater har i mange år vært et annet av Microsoft sine store satsningsområder. Etter å ha å satset flere titalls milliarder kroner på  MSN som nå er omdøpt til Bing etter flere oppkjøp av flere konkurrenter og omstrukturering, må satsningen sies å være en fiasko. Bing tjener ikke penger og de har aldri klart å utfordre Google som har vært den dominerende søkemotoren i verden omtrent siden etableringen. Denne kampen synes nå å være tapt for godt for Microsoft og Bing.

Epost har sammen med nettleseren IE, lynmeldinger og søkemotor resultatene til Bing vært viktige satsningsområdet på Internett for Microsoft. Hotmail tjenesten fikk stor popularitet når den ble lansert, men så snart Google kom med sin Gmail tjeneste, snudde alt seg for Microsoft. Gmail er i dag verdens klart dominerende epost tjeneste, mens Hotmail er lagt ned til fordel for en ny tjeneste som tidligere i år ble lansert under navnet Outlook.com. Gmail passerte i fjor 425 millioner epostkontor, mens Outlook/Hotmail hadde 280 millioner. 10 millioner bak Yahoo som innehadde andreplassen, bak Gmail.

Lynmeldinger via Messenger var lenge en populær tjeneste til hackerne fant så mange sikkerhetshull at mange ikke lenger turde å bruke tjenesten. Når Skype og Facebook kom, forsvant også brukerne. I dag er hele tjenesten nedlagt etter at de kjøpte opp konkurrenten Skype for å bøte på fiaskoen fra sin egen satsning på lynmeldinger.

Også Office-pakken under sterk press fra Google Apps

Ved siden av Windows har Office-pakken, bestående av bl.a. Word, Excel, Powerpoint, Access og Outlook, vært selskapets viktigste melkekuer, men nå er også denne kontorpakken under sterk trussel. Ikke bare fra synkende PC salg til fordel for håndholdte enheter, men også fra Google Apps som stadig flere konsern og SMB bedrifter velger å bruke.

Verden har forandret seg  – det har ikke Microsoft gjort

Årsaken til alle problemene Microsoft opplever nå skyldes at verden har forandret seg de siste 20-årene. Det har ikke Microsoft.

Microsoft ble grunnlagt på begynnelsen av 1980-tallet via svært tvilsomme forretningsmetoder fra sin grunder Bill Gates som resulterte i at de fikk en kontakt med IBM basert på en løgn og tak i kildekoden for 50.000 dollar til det som i dag er kjent som MS DOS. Verdens første operativsystem for PCèr. Siden de ikke hadde konkurranse, var de enerådende og Microsoft fikk vokse i takt med PCèns økende popularitet.

Kort tid etter lanseringen av MS DOS kom Bill Gates sin barndoms venn Steve Jobs på markedet med en konkurrerende datamaskin for personlig bruk. Den ble kalt Macentoch og hadde et skjermstyrt operativsystem som ble styrt med en klikkbar mus istedenfor kommandolinjer som måtte tastes inn. En teknologi han hadde «stålet» fra Rank Xerox som ikke så nytteverdien i musa. Bill Gates kopierte Steve Jobs konsept så godt han kunne og kom kort tid etter Apple sin lansering med første versjon av Windows. Dette ble en kjempesuksess og operativsystemet ble det dominerende operativsystemet for datamaskiner i verden, helt til smarttelefonen kom.

Sukessen med MS DOS, Windows og den etterfølgende Office-pakken gjorde Microsoft i løpet av 10 år til verdens mest verdifulle selskap, og selskapet etablerte en bedriftskultur som er blitt værende igjen frem til i dag.

Microsoft har alltid vært kjent for å holde kildekoden sin hemmelig, i motsetning til de fleste andre. Dette har gjort det vanskelig for andre å videreutvikle og tilpasse operativsystemet som ligger under deres egenutviklede programmer og systemer. De kommer bare med mindre innovasjoner, istedenfor radikale. De er dyre, usexy, byråkratiske, gammeldagse, har usikre produkter som lanseres for tidlig og de misbruker sin markedsmakt. Dette er folk flest sin holdning til selskapet. At de ansatte oppfattes som arrogante, overfladiske og hovne av omverden som har kontakt med dem, gjør ikke utfordringene mindre.

Kulturen som har bygd seg opp i selskapet siden etableringen og som har gitt dem suksess har nå blitt deres største hindring for fremtidig suksess. Selv om Steve Ballmer ønsker å snu hele selskapet opp ned gjennom omstrukturering, omorganisering, nye forretnings modeller, strategier, fokusområder og kunde syn, tar det tid å endre ansattes holdninger og atferdsmønstre. Det er ikke gjort over natten og tid er noe Microsoft ikke har mest av.

Sjefer bytter stillinger

Målet er å bli «ett selskap» og «forvandle selskapet» ifølge to lange notater Steve Ballmer (56) sendte ut torsdag.

For et selskap berømt for interne stridigheter og avdelinger som konkurrerer i stedet for å samarbeide er planene ganske ambisiøse. Lederkabalen legges på ny i et forsøk på å rive ned siloene som altfor lenge har preget virksomheten.

Sjefen for den tidligere avdelingen for Windows Phone, Terry Myerson, går nå over til å lede en helt ny avdeling for operativsystem – inkludert Windows for PC og Xbox. Den nå tidligere Windows-sjefen Julie Larson-Green går derimot over til lederstillingen innenfor utvikling av maskinvare, som Surface-serien.

Avdelingen for nettsky og bedrift skal ledes av Satya Nadella, og denne gjengen skal passe på og utvikle teknologien bak datasentre, databaser og andre bedriftrelaterte emner.

Eric Rudder fortsetter imidlertid som sjef for forskningsbyrået til Microsoft, mens markedsføringsavdelingen får Tami Reller som leder. Hun var tidligere økonomisjef for Windows.

Mer makt til Ballmer

Analytikere Reuters har snakket med mener Steve Ballmer sikrer seg mer kontroll gjennom disse endringene.

– Du gjør ikke en stor omorganisering som dette hvis du ikke har alvorlige problemer. Dette konsoliderer makten til Ballmer, sier analytiker Colin Gillis i BGC Financial til nyhetsbyrået.

Kopierer sin konkurrenter strategier

Microsoft er nå desperate. Det vi så langt har sett selskapet foreta seg og ut i fra det de har varslet av endringer fremover, ser det ut til at de prøver å gjøre alt på enn gang. Noe som ofte har vist seg å være en dårlig strategi. Jo flere ting man prøver å gjøre samtidig, jo større er også sjansene for at dette ikke blir gjort sikikkelig.

Mye tyder på at Microsoft nå satser på å kopierer elementer fra suksesshistoriene til sine argeste konkurrenter i et forsøk på å komme tilbake i glansen igjen.

Frem til i dag har Microsoft f.eks. ikke hatt egne utsalgssteder for sine produkter, slik Apple har med sine Apple Store. Nå snur de og melder at de har planer om å etablere sine første av totalt 500 Microsoft butikker i kjøpesentre i samarbeid med en av de ledende kjøpesenter aktørene i USA. Foreløpig blir disse forretningene kun å finne i USA.

De melder også om at de vil begynne å utvikle egne hardware modeller, slik som Apple alltid har gjort, i motsetning til Microsoft som frem til i dag kun har laget programvaren til enheten, hvis vi ser bort fra Xbok og andre små mislykkede forsøk. De har også kastet seg inn i kampen om nettsky kundene, og nettskyen er skilt ut som et eget forretningsområde sammen med bedrift segmentet. Mens Microsoft tidligere kun solgte lisenser som brukerne måtte installere selv på sine maskiner og servere, leier de nå ut virutelle servere med de Microsoft produktene du ønsker installert. Serviceavtale er inkludert i prisen. Dette er bare noen få eksempler på hva vi har sett Microsoft begynne med i det siste i et desperat forsøk på å komme i balanse i markedet igjen.

Les hele memoet til Steve Ballmer hos AllThingsD.

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: