OnNet feirer 10 år – en av Norges eldste domene- og webhotell leverandører


OnNet feirer 10 år

OnNet AS ble stiftet 3. Januar 2003, men historien startet allerede i 1997, når Kjetil Sander sluttet i sin jobb som markeds- og systemsjef i NorgesGruppen Servering ASA for å starte et lite konsulentfirma som kunne håndtere Internett satsningen til konsernets 17 fastfood- og restaurant kjeder.

Startet i 1997 som WiseConsulting

August 1997 startet Kjetil Sander og Pål Johansen WiseConsulting AS i Oslo. De fikk raskt med seg AS Sørensen & Balchen på kundelisten. Frem til våren 1998 utviklet de nettbutikker og nettsider for de fleste av NorgesGruppen Servering sine kjeder (Picco Pizza/Pizza- og Kina Expressen, Big Horn, Kafebrenneriet m.fl), samtidig som Sørensen & Balchen fikk utviklet sine nye konsern sider, med separate nettsider for deres konsepter (CD-Cardic , Bilvarehusene, Radiokatalogen og Quick Partner m.fl).

Bygd opp under navnet Web Trade Norway fra 1998 til 2003

Kjetil så raskt et økende behov for e-handelsløsninger, da det på dette tidspunktet ikke fantes rimelige e-handelsløsninger som var skalerbare. Med utgangspunkt i kjerneteknologien de hadde utviklet for NorgesGruppen og Sørensen & Balchen etablerte de høsten 1998 WiseInternetSolution, som to måneder senere skiftet navn til Web Trade Norway AS.

Målet var å utvikle en standardisert e-handelsløsning som var skalerbar og som kunne integreres med alle større økonomisystemer på markedet. Siden slike løsninger både er dyre og kompetansekrevende, valgte de en ASP-modell (Aplication Service Provider), hvor kunden leide løsningen som Web Trade Norway satte opp og driftet etter deres kravspesifikasjoner.

Selskapet ble registrert i gråmarkedet, og etter 6 måneders drift var selskapet priset til over 100 MNOK. For å finansiere utviklingen ble det gjennomført en rekke emisjoner mot ledende investor i Norge. Totalt ble det hentet inn rundt 40 millioner kroner i perioden frem til 2002, hvor Internett boblen sprakk fullstendig. Selskapet telte nå 40 ansatte, enda flere investorer og de hadde inngått en rekke langvarige kontrakter det var umulig å komme seg ut av.

Når det viste seg umulig å hente inn mer penger gjennom rettede emisjoner, hadde selskapet ikke noe annet valg enn å gå til skifteretten og slå selskapet konkurs. Dette ble gjort 20 desember 2002.

Et resultat av en teknisk konkurs

10 dager senere kjøpte grunderen Kjetil Sander, sammen med sin partner Liv Anne Kirkeby, konkursboet gjennom deres felles investeringsselskap KS Invest AS.

3 Januar 2003 ble OnNet AS så stiftet og alle verdier og nøkkelmedarbeiderne i Web Trade Norway ble flyttet over til OnNet.

For å oppnå lønnsom drift ble hovedkontoret flyttet fra dyre lokaler i operahuset til rimelige lokaler i Nittedal. Arbeidsstokken ble redusert fra 40 til 8 personer, og all utvikling av egen teknologi ble lagt ned.

Fra å være et rendyrket e-handelselskap for selskaper med flere enn 50-100 ansatte, ble nå fokuset rettet mot  små- og mellomstore bedrifter. Bedrifter med under 50 ansatte. Forretningmodellen ble også gjort om fra å satse på egenutviklede e-handelsløsninger etter en ASP-modell, og egenutviklet publiseringsløsning (CRM-system) som stammet fra en fusjon med Vanadis Internet ASA (tidl. FastWeb), til å bli et fullservice webbyrå som tilbydde:

  • Domenenavn registrering
  • Utvikling av nye hjemmesider til under kr. 10.000
  • Tradisjonell web-hosting (webhotell og epost tjenester)
  • E-postmarkedsføring

Personlig salg ble erstattet med telefonmarkedsføring og søkemotoroptimalisering, samtidig som det ble fokusert knallhardt på kostnadskutt i alle ledd, med en resultatbasert avlønning.

Eneste i bransjen med AAA+ ratning

Restrukturering gav raskt resultater. Fra et tap på nærmere 10 millioner i 2002, ble resultatet en underskudd på 1 million i 2003. Siden den tid har selskapet kun tjent penger. Siden 2010 har selskapet, som den eneste i bransjen, hatt en Trippel-A+ (AAA+`) ratning hos Standard & Poors. Et bevis på at selskapet har lykkes å finne en lønnsom forretningmodell som er levedyktig over mange år gjennom å skape mange fornøyde kunder som forbli kunder over mange år.

Vekst gjennom oppkjøp og organisk vekst

Siden 2003 har selskapets vekststrategi vært vekst gjennom oppkjøp og organisk vekst. Siden OnNet kjøpte det danske hosting selskapet Noric ISP/Ucon høsten 2003, har selskapet kjøpt opp flere mindre norsk hosting selskaper som har befunnet seg å konkursens rand. I de senere årene har denne strategien fått mindre betydning, da markedet har begynt å gå seg til etter en periode med oppkjøp og fusjoner for å oppnå stordriftsfordeler.

En av Norges rimeligste tilbyder

En av suksess faktorene til OnNet er deres prisstruktur. I flere år har de vært kjent som Norges rimeligste leverandør av norske domenenavn, og en av de rimeligste leverandørene av internasjonale domener. Webhotell tjenestene deres har også i alle år vært blant de rimeligste i Scandinavia, samtidig som deres epostmarkedsføring løsning MailOnNet har vært så overlegen at den har vært uten konkurranse i flere år.

OnNet sier at årsaken til at de har klart å holde så lave priser, uten at dette har gått merkbart utover kvaliteten skyldes at selskapet har fokusert på:

  • En flat, virtuell organisasjonsstruktur, med lønn etter innsats/resultat
  • Digitalisering og automatisering av alle ledd og aktiviteter i verdikjeden
  • Selvbetjening
  • Outsourcing av alle støtteaktiviteter i verdikjeden som ikke lar seg digitalisere/automatiseres
  • Stordriftsfordeler og synergieffekter (kritisk masse)
  • Anerkjente og utprøvde teknologier og systemer
  • Liten stab, med svært kompetente og erfarne medarbeidere
  • Konstant kostnadskutt i alle ledd i verdikjeden
  • Internett markedsføring og jungeltelegrafen
  • Kundetilfredshet og kundelojalitet

WordPress er pekt ut som satsningområde

I 2011 valgte OnNet WordPress som plattform for deres fremtidige satsning på utvikling av nettsteder for sine kunder. Siden den gang har selskapet investert mye i WordPress kompetanseutvikling og serverparken er gjort 100% WordPress vennlige for å gi kundene en optimal opplevelse når de velger å legge sine WordPress nettsteder hos OnNet. I den forbindelse lanserte også OnNet i fjor Norges første søkemotorvennlige webhotell.

De har også lansert sin egen hjemmesidepakke i WordPress – WebOnNet, En pakke hvor OnNet utvikler en hjemmeside plattform for sine kunder i WordPress, med det webdesignet de selv ønsker og de funksjonene de trenger. Pakken til under 3.000 kroner er derfor blitt svært populær for bedrifter som ikke har skikkelige hjemmesider i dag.

WebTrade for WordPress kommer før jul

OnNet sier at de kommer til å lansere en egen e-handelsløsning for WordPress før jul. En mulighet for alle som i dag har et WordPress nettsted til å utvide sitt nettsted til å også omfatte en nettbutikk, med eller uten en betalingsløsning.

Løsningen vil bli lansert under navnet «WebTrade for WordPress» på domenenavnet http://WebTrade.com, som selskapet brukte frem til 2003 når de het Web Trade Norway.

WebTrade for WordPress vil ikke være en egenutviklet plug-ins for WordPress, men en samling eksisterende plug-ins som er satt sammen og optimalisert for små- og mellomstore norske bedrifter, sier OnNet til IKTnytt.no.

Facebook og sosiale medier

OnNet kommer også til å lansere et tilbud til dem som ønsker å få utviklet egne Facebook sider som er integrert med deres egne nettsider før jul. Også andre sosiale medier er på planleggingsstadiet, men de ønsker ikke ennå å gå ut med nærmere informasjon.

IKTnytt.no og Kunnskapssenteret.com

OnNet kommer til å fortsette sin satsning på IKTnytt.no og Kunnskapssenteret.com. To kundeportaler som eies og drives av OnNet for å holde deres kunder oppdatert om hva som skjer i markedet og hvordan de kan utnytte disse mulighetene.

Kunnskapssenteret.com er i dag Norges mest besøkte e-læringsportal innen merkantile fag, med rundt 100.000 unike besøkende hver måned.

Kunnskapssenteret,com er i praksis ikke noe annet enn Kjetil Sander sine egne skolenotater fra BI/NMH som er blitt utfylt med nye artikler siden etableringen i 2000.

Portalen er ment å gi OnNet sine kunder gratis kompetanseutvikling og muligheten til å repetere gammel lærdom, når de vil – hvor de vil.

IKTnytt.no startet i 2006 som OnNet sin nyhetsportal, med nyheter om hva som skjer i OnNet og med de tjenestene selskapet tilbyr. Siden den gang har nettavisen blitt stadig mer populær og brukes i dag ikke bare av OnNet sine egne kunder, men leses daglig av over 1.000 personer som ikke er kunder av OnNet. IKTnytt.no mener selv at denne andelen fortsatt vil fortsette å øke med 20-30% hver måned i tiden fremover, som et resultat av nettavisens vellykkede satsning på epostmarkedsføring og nyhetsbrev.

I dag har disse nettstedene ingen inntekter, men dette kommer kanskje til å endres i fremtiden.

Les også: – Kort om OnNet AS

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: