Oppnå fremgang gjennom å unngå å gjøre kjente feil


Dette er den første artikkelen i artikkelserien:

Slik gjør du bedriften til en “gullgruve” for eierne, ansatte og kundene

De 3 første driftsårene er de mest kritiske

Statistikk de siste 30 årene viser at 3 av 4 selskaper som går konkurs, gjør det i løpet av sine første 2 – 3 år. De selskapene som overlever denne perioden vil normalt fortsette å eksistere de neste 10 årene. De første 2-3 årene er dermed å anse som de mest kritiske for virksomhetens videre suksess.

Det er i denne perioden virksomhetens organisasjonsstruktur, systemer, arbeidsmetodikk, rutiner og retningslinjer blir etablert og den livsviktige bedriftskulturen og arbeidsmiljøet blir skapt. Mislykkes virksomheten her, er det kroken på døren. Lykkes de vil de overleve den kritiske etableringsfasen.

Halve oppskriften på suksess, er å oppnå fremgang ved å unngå å gjøre feil

Det hevdet Siegel, Schultz, Ford og Carney allerede i 1987 i sin bok «Planleggingsledelse». Påstanden ser ut til å være like gyldig i dag.

Kritiske suksessfaktorer

De kom frem til at de vanligste årsakene til at nyetablerte bedrifter mislykkes, at de ikke klarer å:

  1. utvikle en dyktig ledelse
  2. skaffe nok kapital
  3. utvikle og markedsføre tilbudet sitt
  4. få til en akseptabel inntjening
  5. takle eksterne påvirkningforhold

Noen få blir angrepet av «faktor X». Dvs. det ukjente og uforutsigbare. En rekke studier etter årtusenskiftet har kommet frem til at de vanligste årsakene til konkurser i etableringsfasen fortsatt er de samme som de var i på slutten av 1980-tallet.

Hadde disse bedriften planlagt virksomheten sin bedre, hadde resultatet kanskje også blitt en annen. Dette fordi; planlegger man virksomheten sin, får man en mulighet til å “gjøre tabber på papiret” istedenfor i det virkelige liv, hvor konsekvensene er katastrofale. Min påstand, eller læresetning om du vil, er derfor:

Skaff deg fremgang ved å unngå å gjøre kjente feil gjennom å legge planer, med klare målbare mål og strategier for alle deler av virksomheten din, som støttes opp av handlingsprogrammer og aktiviteter som kontinuerlig evalueres for å sikre at virksomheten er på sikker kurs mot målet.

Planleggingsprosessen må involver alle ansatte

Planleggingsprosessen må involere alle, på alle nivå i organisasjonen

Skal den strategiske planen gi ønsket resultat må den involvere alle ansatte.

Mange mener dette er den beste sjansen en bedrift har til å få de ansatte til å snakke sammen og samarbeide på tvers av faste organisasjonsmønstre.

Nesten like viktig som å involvere alle i prosessen, er det at man fokuserer på prosessen og ikke på selve planen.

Utfører man planleggingsprosessen skikkelig, vil den engasjere alle. Resultatet blir at alle får interesse av at bedriften fungerer, og alle engasjerer seg for å finne gode løsninger på problemene og utfordringene organisasjonen står ovenfor. I stedet for at problemene og utfordringene bare skal være noe som bekymrer lederne, styret og eierne, blir de nå felles problemer og felles utforminger. Det skaper engasjement og sørger for at alle arbeider for å nå felles avtalte målsetninger.

At det er mer effektivt å sørge for at alle trekker vognen i samme retning, i stedet for at alle går hver sine veier, er noe alle kan være enig i. Involveres alle i prosessen, vil alle stille seg solidarisk bak planen og dens tanker om fremtiden når den er ferdig. Det skaper et sterkt team som tåler en trøkk.

Mindre bedrifter beklager seg ofte over at de ikke har tid til slik form for planlegging. Det daglige arbeidspresset er for stort, hevder de. Dette er selvsagt svært beklagelig, da planlegging av fremtiden trolig er enda viktigere for en liten bedrifts enn for en stor. Store konsern kan tape titalls millioner, uten at det setter bedriftens eksistens i fare. Det kan ofte ikke en liten bedrift. De små organisasjonene, bør derfor planlegge nøye hva de skal gjøre, da et alvorlig feilskjær kan sette hele bedriftens eksistens i fare.

Under har jeg samlet noen artikler jeg anbefaler at du leser for å få et helhetlig bilde av hva strategisk planlegging er, hvorfor dette er viktig for virksomhetens videre fremtid og hva du må tenke på før du starter den strategisk planleggingen.

Les også:

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: