Hva er, hvordan virker og hva påvirker PageRank?


pagerank

Hva er PageRank?

PageRank, ofte bare forkortet til «PR«, er et uttrykk for din ”Link popularity”. Jo flere som linker til din side, jo høyere PageRank får du av Google. Google bruker denne PageRank verdien til å rangere søkresultatene de finner. De tenker at jo flere som linker til din side, jo viktigere må den være.

PageRank er teknisk sett en algoritme Google bruker for å sortere og rangere nettsider. PageRank ble utviklet i 1998 av Googles grunnleggere Larry Page og Sergey Brin mens de ennå studerte ved Stanford University. PageRank er i dag patentert og patentet eies av Sanford University. Hvordan den underliggende algoritmen regner ut PageRank tallet er ikke offentlig kjent.

Google selv beskriver PageRank slik:

«PageRank bruker verdensvevens unike demokratiske natur ved å bruke den enorme lenkestrukturen som en indikator til en enkelt nettsides verdi. Google tolker en lenke fra side A til side B som en stemme, fra side A, for side B. Google ser dog på mer enn bare mengden stemmer, eller lenker siden mottar: den analyserer også siden som avga stemmen. Stemmer gitt av sider som selv anses som «viktige» vektes mer og og hjelper til å gjøre andre sider «viktige»».

Hvordan virker PageRank?

  • Ingen vet riktig hvordan PageRank fungerer, bortsett fra Google selv, da dette er en patent fra Google.
  • PageRank er bare en av mange metoder Google bruker til å avgjøre en sides relevans og viktighet.
  • Google ser på en link fra sideA til sideB som en stemme, av sideAA, for sideB. Google ser ikke bare på hvor mange stemmer en side får. De har nærmere 300 ulike kriterier de ser på, blant annet en analyse av siden til den som gir sideB en stemme. Disse forholdene har imidlertid ingen påvirkning når Google kalkulerer din PageRank, men de påvirker din rangering.
  • PageRank er basert på inngående linker, men ikke bare på antall linker. Minst like viktig er deres relevans og kvaliteten på dem.
  • PR(A) = (1-d) + d(PR(t1)/C(t1) + … + PR(tn)/C(tn)). Dette er formelen Google bruker for å beregne en sides PageRank. I denne formelen er ‘t1 – tn’ antall sider som linker til sideA, ‘C’ er antall utgående linker på siden og ‘d’ er en demping faktor, normalt satt til 0.85.
  • Ikke alle linker vekter like mye i beregningen av PR.
  • Hvis du har en side med en PR=8 og har 1 link på den, vil siden du liker til må svært mye «link power» (link juice) fra din side. Har du 100 linker på den, vil hver enkelt link bare få en liten smitteeffekt fra din høye PageRank.
  • Dårlige linker har ingen påvirkning på din Page Rank.
  • Link Popularity vurderer sidens alder, backlinks relevans og svingninger. PageRank vektlegger IKKe dette.
  • Google ser ikke på sidens innhold når de skal beregne PageRank
    .
  • PageRank rangeerer ikke nettstedet ditt, men hver enkelt side du har på nettstedet ditt.
  • Hver inngående link er viktig for beregningen av antall inngående linker, bortsett fra svartelistede nettsteder og domener som ikke teller med. De kan gjøre motsatt effekt, nemlig trekke ned.
  • PageRank rangerer ikke sidene på en skala fra 0 til 10. PageRank bruker flytende desimaltall.
  • Hvert Page Rank nivå er progresivt vanskligere å nå. PageRank er trolig kalkulert på en logarithmic skala.

Hvordan tolke PageRank skalaen?

PageRank skalaen går fra 1 til 10, hvor 10 er best.

0-1 Lav rangering
2 Moderat rangering
3-4 Bra rangering
5-6 Svært bra rangering
7-9 Topp rangering
10 Perfekt!

PageRank

 

Hvordan sjekke min PageRank?

Start din lenkeanalyse med å sjekke din PageRank hos Google.

Sjekk din PageRank

Skulle du ha problemer med dette verktøyet, kan du klikke på linken under for å prøve et annet tilsvarende verktøy.

Hvordan sjekke fremtidige PageRank?

Er din PageRank på vei oppover eller nedover? Ved å sjekke domenets posisjon i ulike data centre hos Google kan du se om noen rangerer domenet høyere eller lavere enn andre.

Inkluder dine 3 viktigste konkurrenter i denne analysen, slik at du ser hvilke forskjeller i PageRank dere har. Målet ditt må være å få en bedre PageRank enn dem.

Hva påvirker PageRank?

  • Hyppige oppdateringer av innholdet vil ikke automatisk forbedre din Page Rank, da innhold ikke inngår i PR kalkulasjonen.
  • Høy Page Rank betyr IKKE at du får en høy SERP rangering.
  • DMOZ og Yahoo! oppføring forbedrer ikke automatisk din PR.
  • .edu og .gov-domener øker ikke automatisk din PR.
  • Sub-domener har ikke nødendigvis en lavere PR enn root-domene.
  • Wikipedia link øker ikke automatisk din PR, men sider med nøyaktig informasjon fra Wikipedia kan gjøre det.
  • Linker markert med en nofollow-attribute teller IKKE når Google beregner Page Rank.
  • Effektiv internlinking på nettstedet ditt har påvirkning for din Page Rank.
  • Høyt rangerte nettsteder teller mer en lavt rangerte nettsteder, men hvis den sterke nettsiden har mange utgående linker blir «link power (link juice)» svaker for alle utgående linker.
  • Linker til høyt rangerte nettsteder innenfor samme tema som din side kan øke din Page Rank.
  • Flere stemmer til en side fra den samme siden teller bare som en SINGEL STEMME.

Ønsker du å lese nærmere om PageRank anbefaler jeg følgende artikler:

 

SEO skoleDenne artikkelen inngår i vår Søkemotoroptimalisering skole (SEO-skole) som er skrevet for alle som ønsker å lære profesjonell søkemotoroptimalisering.

Gå til SEO-skolens hovedmeny

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: