SEO skole: Title tag – den viktigste enkeltfaktoren


title-tag

Title taggen til nettsiden er den viktigste enkeltfaktoren for sidens rangering i søkemotorene.

Alle søke roboter betrakter sidens «TITLE» som den mest beskrivende delen av siden.

I denne sammenheng er det verdt å merke seg at søkemotorene vil plassere de sidene som har søkeordet i sidens «Title» foran de sidene som kun har søkeordet i de øvrige seksjonene. Dette gjør Title taggen til den viktigste enkeltfaktoren for rangeringen i søkemotorene på de nøkkelordene man ønsker å bli funnet under.

Hvor finner jeg title-tag?

Tittelen på en nettside finner du alltid øverst i nettleseren og hentes altså fra «Title» taggen. Se i den blå linjen, øverst i nettleseren din, der finner du en tekst etter nettleser logoen. Denne teksten kalles sidens Title (overskrift).

Title taggen står alltid plassert i sidens HTML kode, i HEAD seksjonen, før BODY seksjonen starter.

For å oppnå en best mulig «ranking«, MÅ du velge landingsidens «Title-tag» med den største omhu. 

Sørg for at alle sider har en title-tag

Utstyr alle dine sider med en title-tag. Husk dette er den viktiste enkelt taggen i din side. Å unnlate å angi en title-tag i en side er det samme som å banne i kirken.

Inkluder alle dine nøkkelord i title-taggen

Sørg alltid for at alle nøkkelordene til landingssiden er inkludert i landingssidens «Title-tag«, men ikke list opp alle mulige keyword i tittelen. Dette virker bare rotete, og vil garantert ikke gjøre den som får søkeresultatet fristet til å besøke landingssiden (og da er jo hensikten med å ligge i søkemotorene borte).

Lag en unik Title for hver enkelt side

Ikke hver lat og bruk den samme Title-taggen for alle sidene. Dette reduserer garantert rangeringen. Ikke bruk standard titler som «Default», «Untitle», «New Page 1».

Lag en konsis, bekrivende og motiverende title-tag

Lag en tittel (title-tag) for hver side som er konsis, beskrivende og motiverer folk til å klikke på linken til websiden. Ikke rams opp en rekke nøkkelord eller en meningsløs frase. Lag en grundig gjennomtenkt ”Title” for landingssiden. Selve forutsetning for å komme høyt opp i søkeresultatet til søkemotorene.

Start titellinjen med ditt viktiste nøkkelord

Sart tittellinjen med det viktigste nøkkelordet. Forsøk deretter å følge på med flere nøkkelord.

Sørg for at det er en sammenheng mellom Title-tag og sidens innhold

Sørg for at det er sammeheng mellom Title og sidens innhold. Det dummeste noen kan gjøre er å bruke en Title-tag som ikke har noe sammeheng med innholdet på landingssiden. Title-taggen skal angi hvilken informasjon siden innholder og får kun verdi, hvis sidens innhold støtter opp under nøkkelordene i Title-taggen. Mangler sammenhengen, mister hele taggen sin verdi.

Selg budskapet i Title-tag

Selg budskapet i Title taggen. Title taggen blir også presentert som overskriften i søkemotorenes søkeresultat. Title taggen må derfor også vekke søkernes nyskjerrighet og interesse, slik at de klikker på Title-taggen når den blir presentert i søkeresultatet til søkemotorene.

Bruk av gjentagelser

Gjentagelser kan ha en gunstig effekt men da bør det gjøres på denne måten: Elektronisk innkjøp – slik får du mest ut av elektronisk innkjøp. Skriv aldri det samme ordet to ganger etter hverandre. F.eks.: «Rimelig domenenavn. Domenenavn fra kr. 95.-«. Dette oppfatter søkemotorene som spamming og siden kan da bli utestengt eller blir lagt langt ned i søkeresultatet.

Bruk korte Titel taggs

La Title-taggen være kort og konsis. Folk bruker bare noen sekunder på scanne siden for søkeresultatene som kommer opp, og da gjelder det å være kort og konsis slik at de klikker på linken din for nærmere informasjon.

Sørg for en nøkkelordtetthet på 100%

Søkemotorene tar også hensyn til avstanden mellom nøkkelordene. For eksempel i et søk for “elektronisk innkjøp” så vil en nettside med «title» tag som inneholder disse to ordene gruppert sammen rangere høyere enn en nettside med «title» tag som for eksempel “innkjøp kan gjøres elektronisk” hvor søkeordene i frasen er adskilt med to ord.

Hvis du har sammensatte nøkkelord, dvs. nøkkelord som består av 2 eller flere ord, så anbefaler vi at søkeordtettheten i Title-taggen er 100%. Hvis nøkkelordet er Elektronisk innkjøp, så ikke bruk title tagger som for eksempel ”Innkjøp elektronisk gjør du her”. Bruk heller ”Elektronisk innkjøp gjør du her”. Dette øker søkeordtettheten fra 50% til 100% og øker rangeringen i søkemotorene.

Nøkkelordenes rekkefølge

Rekekfølge er viktig og et søk på “elektronisk innkjøp” vil gi et annet resultet enn et søk på “innkjøp elektronisk”.

Hvor magne tegn og ord kan jeg bruke i title-tag?

Jeg anbefaler at Title-taggen ikke er over 64 tegn, da Google ikke viser mer enn 63 tegn. Husk i denne sammenheng at mellomrom regnes som ett tegn. Hvor mange tegn de ulike søkemotorene viser er vist under:

Google viser inntil 63 tegn
Yahoo viser 112 tegn
Bing viser 70 tegn
Excite viser inntil 6 ord
Lycos viser 129 tegn
Hot Bot viser 105 tegn

Jeg anbefaler at Title-taggen er på mellom 6 – 12 ord. Flere ord kan gjøre at ikke hele Title taggen blir indeksert eller vist i søkeresultatene. Færre ord Title taggen for generell og intetsigende.

Hvor mange ganger kan jeg gjenta et nøkkelord i Title-tag?

Nøkkelordet må gå igjen minst en gang i Title-taggen. Vi anbefaler at nøkkelordet går igjen maks 2 ganger i Title-tag, og at nøkkelordet aldri går igjen 2 ganger rett etterhverandre eller bare avskilt av et tegn. Dette for å unngå spamming mistanke.

Sørg for en Title Keyword Density på mellom 20-35%

Jeg anbefaler en «Title keyword density» på mellom 20-35%. Det vil si at søkeordet utgjør mellom 20 og 35% av ordene i Title taggen. Høyere tetthet gjør at du kan bli mistenkt for spamming og bli ekskludert. Lavere gir lav relevans og lavere rangering.

Sørg for en title-tag relevans på over 50%

Title tag relevans forteller hvor stor sammeheng det er mellom Title-tag og sidens innhold. Denne relevansen må være over 50% for at Title-taggen skal få full virkning.

Motiverer Title-tag til å klikke på titel linjen?

En ting er å komme på førstesiden i søkeresultatene til søkemotorene, men når man først har kommet dit gjelder det å få søkerne til å klikke på akkurat din link. Dvs. title linje. Title linjen må derfor selge budskapet som er knyttet til nøkkelordet.

Hvordan skille nøkkelordene i title-tag?

Mange lurer på hvilket tegn du skal bruke når du ønsker å ramse opp ulike nøkkelord i din title-tag. Hva er det beste alternativet? Komma (,), bindestrek (-), understrekning (_) eller strek (|)? Google svarer at du kan bruke hvilket som helst tegn, så lenge du holder deg unna understrekning (_). Dette tegnet binder to ting sammen. Det splitter ikke to ord.

Verktøyet under viser:

  • Hvor mange ord som inngår i Title-tag
  • Hvor mange ganger nøkkelordet går i gjen i Title-tag
  • Title Keyword Density
Skriv inn en URL som skal analyseres:
URL:

Keyword:

SEO skoleDenne artikkelen inngår i vår Søkemotoroptimalisering skole (SEO-skole) som er skrevet for alle som ønsker å lære profesjonell søkemotoroptimalisering.

Gå til SEO-skolens hovedmeny

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: