Sjefens favoritt: Slutt å smiske – følg disse 10 rådene istedenfor


imponer-sjefen

Om du vil imponere sjefen i et forsøk på å komme deg videre i karrieren, bør du droppe smiskingen og heller følge disse 10 budene.

Første bud for å komme til det neste steget i karrieren, er at sjefen anser deg som en god ansatt. Om du er ute etter intern forfremmelse på din nåværende arbeidsplass, om du ønsker høyere lønn, mer ansvar eller en god attest til din neste jobbsøknad; Sørg for at du gjør et solid inntrykk der du er i dag.

Uavhengig av bransje, yrke, lønn, alder eller kjønn, finnes det noen fellestrekk som beskriver en ideell ansatt. På karrieresidene til Forbes.com har de presentert en lang smørbrødliste over hvilke egenskaper arbeidsgivere ser etter i sine mest verdifulle ansatte. Med utgangspunkt i dette har vi kommet frem til ti viktige punkter man bør huske på om man vil ansett som en verdifull lagspiller.

1. Vær handlingsorientert

Arbeidsgivere setter pris på medarbeidere som tar tak i problemstillinger og som ikke er redd for å ta fatt på upløyd mark. Det å ta sjanser kan selvfølgelig feile, men dersom et initiativ er nøye gjennomtenkt vil de som oftest kunne generere nye ideer som kan løse en viktig problemstilling for bedriften. Stillestående og tiltaksløse ansatte vil ikke tilføre nevneverdige verdier til bedriften, og vil derfor heller ikke bli ansett som en uvurderlig ressurs.

2. Vis ambisjoner

Ambisjoner er det som gjør et selskap nyskapende, og som genererer kreative ideer som vil komme bedriften til gode. Ansatte med store målsettinger for sin egen karriere er også mer motivert for å gjøre en god jobb der de er i dag – og det vil bli lagt merke til av sjefen. Om du kommuniserer sterke ambisjoner vil dette tolkes som at du er innstilt på å yte ditt aller beste for å komme dit du ønsker.

3. Vær selvstendig

Medarbeidere som får jobben gjort uten å måtte holdes i hånden hele veien er noe arbeidsgivere setter stor pris på. De har som regel viktigere ting å foreta seg enn å delegere oppgaver til de ansatte, særlig når det dreier seg om oppgaver de ansatte burde være i stand til å finne på egenhånd.

4. Vis lederskap

Lederskap handler mye om selvtillit og evnen til å motivere andre gjennom å gå foran som et godt eksempel. I første omgang gjelder det å være frempå med forslag til nye løsninger og planer for bedriften. Det er viktig å ikke tråkke noen på tærne ved å «ta» en lederrolle, men heller å vise at man besitter de egenskapene som er viktig for ledere ellers i bedriften. Gjennom hardt arbeid og evne til å vise disse egenskapene vil sjefen anse deg som en fremtidig ressurs og en potensiell kandidat ved neste forfremmelse.

5. Godt humør

Ansatte som møter friske og opplagte på jobb med et smil om munnen vil alltid bli lagt positivt merke til av sjefen. For det første kommuniserer det at du faktisk ønsker å være der, men også at du har en positiv effekt på kollegene og på arbeidsmiljøet.  Et positivt arbeidsmiljø vil alltid stimulere kreativitet og arbeidslyst blant de ansatte. Medarbeidere som tenker negativt og har en dårlig holdning blir som det beryktede «dårlige eplet» som sprer negativitet til andre på arbeidsplassen.

6. Vær ærlig

Man kan ha et vitnemål og en CV som viser til den beste merittlisten i verden, men uten integritet og autentisitet vil man ikke komme langt. Arbeidsgivere er ikke interessert i å ha uærlige og uetiske ansatte, det vil til slutt gå ut over bedriften gjennom misfornøyde kunder og samarbeidspartnere.

7. Vær detaljorientert

Oppmerksomhet på detaljer kan være den avgjørende forskjellen på godt og dårlig arbeid. Ved å vise at du tar stolthet i å gjøre et grundig arbeid, vil sjefen garantert anse deg som en seriøs medspiller som man kan stole på, og som man kan delegere viktige oppgaver til.

8. Vis ydmykhet

De mest ettertraktede medarbeiderne roper ikke høyest om sine ferdigheter, de viser det gjennom arbeidet sitt. Det er ingenting i veien for å ha selvtillit og tro på egne ferdigheter, men sørg for at det holder vann før du slår deg på brystkassa.

9. Vær presentabel

Arbeidsplassen er ikke noen motekonkurranse, og pene klær dikterer heller ikke suksess. Likevel er det viktig å kle seg noe ut fra hva slags jobb man har. Om man for eksempel jobber et sted hvor det ofte kommer kunder, klienter eller hvor det holdes møter med utenforstående personer, er det viktig at du ikke har effekten av en flis i øyet på dem som ser i din retning. Om du har gredd håret og tatt på deg et passende antrekk er du langt på vei til å være en god representant for bedriften, som kommuniserer profesjonalitet og seriøsitet til alle som kommer innom.

10. Strekk deg det lille ekstra

Intet stort oppnås lett. De virkelig verdifulle ansatte er ikke de som tripper når klokken nærmer seg 17:00, og som pakker sakene fem minutter før de skal hjem for dagen. Vis at du er villig til å yte det lille ekstra, og ikke vær redd for å jobbe litt mer enn det du strengt tatt er nødt til. Dette kommuniserer ikke bare at du bryr deg om jobben din, men også at du er villig til å gjøre en ekstra innsats for bedriften. Dette er noe alle sjefer vil legge merke til, og som vil bli husket i alt fra lønnsforhandlinger og forfremmelser til anbefalingsbrevet til din neste jobb.

Kilde: KarriereStart.no

Les også:

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: