Slik forvandler du virksomhetens tradisjonelle verdikjede til en hybrid-verdikjede


hybrid-verdikjede

Stadig flere bedriftsledere innser at deres verdikjede har gått ut på dato i forhold til dagens konkurransearena og marked. Med verdikjede menes:

– alt virksomheten gjør for å skape kunde- og eierverdier 

I en tid hvor samfunnet, markedet og kundens forbruks- og handlemønster endres stadig raskere, og hvor alt blir digitalisert og globalisert i takt med den revolusjonerende teknologiske utviklingen, hjelper det ikke lenger å gjøre «mer av det samme» eller «forbedre eksisterende planer».

Dagens verdikjeder må fornyes hvis virksomheten skal overleve

Ønsker en virksomhet å oppnå konkurransekraft og redusere sine kostnader må virksomheten gjøre noe med det mest grunnleggende i virksomheten – nemlig selve verdikjeden, eller rettere sagt:

– Måten virksomhetens verdiaktiviteter skaper, lagrer, distribuerer, kommuniserer, selger og følger opp sine produkter og tjenester ovenfor eksisterende og potensielle kunder og interessenter

Størst effekt får verdikjede fornyelsen hvis virksomheten kan legge om sin tradisjonelle verdikjede til en rendyrket digital verdikjede, slik som f.eks. bankene gjorde når de lanserte nettbanken i sin tid.

I mange bransjer er det imidlertid ikke mulig å gå over fra å ha en tradisjonell verdikonfigurasjon til en rendyrket digital verdikjede. Mang har heller ikke kompetansen eller kapitalen som kreves.

Trenden går mot å utvikle hybride-verdikjeder

Ovenstående grunner gjør at mange ender opp med en mellomløsning som er å utvikle en hybrid verdikjede. En ny verdikjede som prøver å hente ut de beste elementene fra den tradisjonelle og digitale verdikjeden og sette dette sammen til en ny unik hybrid-verdikjede.

Å endre selve verdikjeden er noe av det mest dramatiske en virksomhet kan gjøre, da dette rekonfigurerer hele grunnlaget for virksomheten. Mange er derfor redde for å starte en slik prosess, da de vet at konsekvensene av å mislykkes kan bli dramatiske.

Frykt løser imidlertid ikke problemet. Snarere tvert imot. Jo lengre man venter med å gjøre noe med roten til de virkelige problemene, jo vanskeligere blir det å redde situasjonen og vinne tilbake tapte markedsandeler og lønnsomhet.

Hvordan utvikle en hybrid-verdikjede?

For å hjelpe deg og andre som ønsker å gjøre noe med denne situasjonen har jeg nå skrevet en artikkelserie som jeg har publisert på Kunnskapssenteret.com om hvordan du går frem for forvandle virksomhetens tradisjonelle verdikjede til å bli en hybrid-verdikjede.

Artikkelserien består av følgende 12 artikler:

  1. Hvordan redde SMB bedrifter gjennom en hybrid verdikjede?
  2. Hva er en hybrid-verdikjede?
  3. Situasjonsanalyse : – Start med å ta en titt i speilet for å finne mulighetene og truslene
  4. Sentrale spørsmål som må besvares før valg av verdikjede kan foretas
  5. Sett opp klare langsiktige mål med en tilhørende strategi
  6. Velg en forretningsmodell som passer den hybride-verdikjeden
  7. Bygg den hybride-verdikjeden på systemanalytisk verdiledelse
  8. Tegn opp og dokumenter din nye hybride-verdikjede
  9. Visualiser din nye informasjonsstruktur
  10. Operasjonalisere og implementere verdikjeden gjennom endringsledelse
  11. Skriv en ny oppdatert forretningsplan, med delplaner
  12. Avvikanalyser, evaluering og korrigering av verdikjeden

Artikkelserien kan du lese fra perm til perm ved å klikke på knappen under.

 

Kilde: Kunnskapssenteret.com

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: