Slik unngår du fall i trafikken etter omlegging til ny publisering løsning


nettsted-trafikk

Dette er en advarsel til alle som går med planer om å legge om nettsidene sine til en ny web-plattform, også kalt publiseringløsning eller CRM system.

Omleggingen til en ny plattform vil på kort sikt skape et dramatiske fall i antall besøkende til dine nettsider, såfremt du ikke klarer å beholde den samme URL (Internett adresse) til dine nettsider og innholdet i dem.

Ny URL til sidene gjør at trafikken fra Google forsvinner helt i inntil 12 uker

Årsaken til dette skyldes at søkemotorene står for over 90% av trafikken på Internett, noe som betyr at mesteparten av trafikken til dine nettsider kommer fra organiske søk i Google, Bing, Yahoo og andre søkemotorer.

Endres adressen (URL) til dine sider og bilder etter omleggingen til de nye sidene/plattformen vil linkene fra søkemotorene vise til nettsider og bilder som ikke lenger virke, noe som gjør at trafikken faller til null helt til Google og de andre søkemotorene får oppdatert sine linker til dine nye nettsider. Dette tar imidlertid tid, opptil 12 uker i Google,og imellomtiden forsvinner den organiske trafikken du tidligere hadde.

Grunnen til at det kan gå inntil 12 uker før Google oppdaterer alle sine eksisterende linker til dine nettsider skyldes at Google sine søkeroboter ikke har kapasitet til å scanne absolutt alle dine nettsider hver gang de besøker dine nettsider. Spesielt ikke hvis du har svært mange sider. F.eks. mer enn tusen sider, slik som Kunnkspassenteret.com har.

Jo lengre ned i fil-strukturen en side ligger, jo mindre viktig anser Google siden som. Normalt er det aldri noen problem å få oppdatert sider som ligger på root eller i første mappenivå, men sider som ligger 3 eller flere mappenivå ned i fil-strukturen kan det ofte være vanskelig å få reindeksert av søkemotorene. Det er disse sidene det kan gå inntil 12 uker før blir oppdatert.

Sørg for at stien til dine sider ikke blir endret

For å unngå dette gjelder det å sørge for at man beholder stien (URL) til de eksisterende sidene og bildene når man legger om nettsidene til en ny plattform (publiseringsløsning/CRM system).

Kunnskapssenteret.com la om nettsidene sine fra en eldre plattform over til WordPress i romjulen, med det resultat at stien (IRL) til alle deres 1.200 artikler ble endret. En måned etter omleggingen har Kunnskapssenteret.com fortsatt kun mellom 20-25% av trafikken fra Google til sine nettsider. Dette kan også bli konsekvensene for dine nettsider, hvis du må endre stien til dem i forbindelse med omleggingen til ny plattform.

Ofte er det imidlertid ikke mulig å beholde stien til sidene og bildene når man skal legge om sidene til en ny web plattform eller så er det ikke ønskelig å beholde de gamle, da de for eksempel ikke er søkemotorvennlige i dag.

Må du endre stien til dine eksisterende sider i forbindelse med bytte av plattform gjelder det å følge følgende retningslinjer for omleggingen.

Sørg for en søkemotorvennlig URL

En søkemotorvennlig URL er en sti til sidene dine som inneholder et eller flere søkeord i mappe- og/eller filnavnet, og som ikke ligger lengre ned i filstrukturen enn 2-3 nivåer.

Dette for å øke sidens keyword density og sørge for at filstrukturen inneholder sidens viktigste søkeord (nøkkelord) i selve stien til siden. Enten i mappenavnet eller filnavnet. Filstrukturen er fortsatt en av Google, Bing og Yahoo sine viktigste vurderingskriterier, så å inkludere sidens viktigste søkeord i filstrukturen er obligatorisk, hvis man ønsker å komme høyere opp i Google sine søkeresultater.

Optimaliser sidenes meta-tags hvis du ønsker å forbedre sidenes plassering i Google

Rangerer dine eksisterende sider høyt i Google, er det ikke noen vits å tenke på optimalisering av sidenes meta-tags. Det er da bare å sørge for at de nye sidene inneholder de samme meta-tagsene som de gamle sidene gjorde.

Ønsker du å forbedre din rangering i forbindelse med reindekseringen av nettsidene dine, må du sørge for at sidens viktigste søkeord (nøkkelord) er inkludert i sidens:

  • title-tag (søkemotorenes viktigste on-site kriterie),
  • h1-tag (søkemotorenes nest viktigste on-site kriterie)
  • h2-tag. Nøkkelordet bør gå inn i minst 1 h2-tag
  • første 2 linjer, markert med «bold» skrifttype
  • alt-tagger. Minimumskravet er minst en alt-tag på et bilde per side med sidens nøkkelord.
  • ankertekst. Nøkkelordet må inngå i title-taggen til minst en link på siden, samtidig som alle linkene i navigasjons menyen må inneholde en ankertekst med sidens nøkkelord i.

Sørg samtidig at sidens meta-robots tag ikke inneholder noen blokkeringer. Ideelt sett bør meta-robots taggen tillate at søkeroboten indekserer alle sidene og følger alle linkene på alle sider.

Sørg for at sidene er teknisk korrekte

Selv om dette burde være innlysende gjelder det å sjekke at søkemotorene kan indeksere alle delene av sidene dine. Den vanligste feilen folk gjør er å benytte seg av ikke-søkemotorvennlige teknologier i nettsidene. Det vil si teknologier som søkemotorene har problemer med å lese innholdet av. Typiske eksempler på slike teknologier er bruk av flash, silverlight, iFrame, frame-set og JavaScript. Benyttes slike teknologier gjelder det å sørge for at viktig informasjon ikke blir gjemt som en del av en flash-presentasjon eller iFrame presentasjon, da Google ikke klarer å indeksere slik informasjon når de besøker sidene dine.

Videre gjelder det å sjekke at sidene ikke inneholder noen feil i HTML-kodene som formaterer sidene for brukerne og søkerobotene. Inneholder dem alvorlige feil kan dette resultere i at søkerobotene ikke klarer å lese sidene dine på korrekt måte og skjer dette, vil dele eller deler av sidens innhold forsvinne fra søkeindeksen. Dette kan du imidlertid lett sjekke gratis ved bruk av W3C sin online kode sjekker. Du trenger ikke å sjekke alle sidene, men sjekk ulike typer sider for å sjekke at publisering løsningen seter sammen sidene på en søkemotorvennlig måte.

Og sist men ikke minst, gjelder det å sørge for at søkemotorene kan følge alle lenker på alle dine sidder, Spesielt viktig er selvfølgelig sidene som inngår i navigasjons menyen på alle sidene.

Lag og lever site-map til Google, Bing og Yahoo

En site-map er en side som inneholder en oversikt over alle sidene som inngår i nettstedet ditt. Site-map kan utvikles i flere ulike formater, men det mest brukte er XML-format.

Ved å utvikle et site-map og levere denne site-map til Google via deres WebMaster verktøy (eller via en plug-ins til f.eks. WordPress eller Joomla!) er du sikker på at Google blir gjort oppmerksom på alle dine sider og at de kan følge linken til alle dine sider.

At dette gjøres er et must for alle nettsteder som bytter publisering løsning eller plattform for nettsidene sine, da det ellers vil gå lengre tid før Google blir gjort oppmerksom på stien til alle dine eksisterende sider.

Lag og analyser egne 404 Error sider

Ovenstående punkter gjør søkemotorene oppmerksom på adressen til dine nye sider, men de informerer ikke alle andre nettsteder som har laget link til dine nettsider. At du ikke glemmer disse linkene i forbindelsen med omleggingen er ekstremt viktig for dine siders PageRank i Google. Et måleparameter som er det viktigste enkelt parametreet søkemotorene legger vekt på når de skal rangere sidene de finner som oppfyller søkekriteriet.

PageRank verdien avgjøres av hvor mange nettsteder med et relevant innhold til dine nettsider som har laget en link til din side. Brytes disse lenkene i forbindelse med omleggingen til den nye plattformen, mister også siden og nettstedet verdigfulle inngående linker, med det resultat at nettstedets PageRank synker, og med det resultat at sidenes rangering i søkemotorene også faller. Dette må unngås for enhver pris.

Den eneste måten å hindre at dette skjer, er å ta kontakt med alle nettsteder som har en link til dine sider og få dem til å oppdatere sine linker. Å få dette til kan være svært vanskelig, da nettstedet som har laget link til dine sider ofte ikke har noen egeninteresse av å bruke tid på å finne igjen linken til din side og oppdatere den.

Dessuten er dette et tids- og ressurskrevende arbeid, da dette krever at du overvåker nettsidene dine for å avdekke alle brutte lenker, finne eieren eller administrativ kontakt for nettstedet og ta kontakt med vedkommende for å få dem til å oppdatere linken.

Start med å utvikle egne 404-sider. Dette er en side som automatisk kommer opp hvis noen skriver inn en URL som ikke lenger eksisterer eller klikker på en link med en brutt link.

404-siden må inneholde informasjon om hvor de nå finner siden de leitet etter og et søkefelt hvor det er mulig å søke etter siden de ikke fant. Opplys på samme side at alle som har laget link til ditt nettsted også må oppdatere sin egen link til dine nettsider. Legg også med en link til en kontakt side brukerne kan benytte  seg av hvis de ikke finner siden de leter etter eller har spørsmål etter omleggingen.

Inkluder Google-analytics i dine 404-sider og sjekk med din øvrige besøksstatistikk for å avdekke hvilke sider som har link til dine sider som blir brutt. Skriv ned disse adressene som de besøkende kom fra og finn administrativ kontakt for dette nettstedet og gjør dem oppmerksom på problemet, enten på e-post eller telefon. Gi også med noe som gjør disse personene motivert til å oppdatere linken. F.eks. en gave i form av en give-away som du sender til dem.

Kontroller din robots.txt og .htaccess fil

Sjekk at robots.txt og .htaccess filen til ditt nettsted ikke inneholder en kode som forteller at søkemotorene ikke skal indeksere deler av ditt nettsted. Mange blokkerer indeksering av nettsidene i forbindelse med utviklingen og testingen av de nye nettstedene, for så å åpne blokkeringene som er satt i nettstedets robots.txt og .htaccess fil når sidene lanseres for offentligheten. Glemmer du å gjøre dette, vil søkemotorene ikke prøve å reindeksere dine sider, da filene som styrer deres tilgang forteller dem at du ikke ønsker at søkemotorene skal indeksere disse sidene. Gå ikke i denne fellen.

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: