Slike utvikler du et nettsted – steg for steg


nettsider

Mange tror dessverre fortsatt at utvikling av virksomhetens nettsted er noe man kan sette bort til «noen kjente» som har erfaring med å sette opp publiseringsløsninger som WordPress og Joomla!, for så be dem legge ut litt generell beskrivelse av firma (Om oss), et sammendrag av hva virksomheten selger (Produkter), noen kundereferanser (Referanser) og kontakt informasjon (Kontakt oss) på disse, før man så lanserer det ferdige resultatet.

Så enkelt er det ikke. Spesielt ikke hvis man ønsker å bruke virksomhetens nettsted til å skape en identitet i markedet, løse definerte kommunikasjonsoppgaver og effektivisere verdiskapningen i virksomheten.

For å hjelpe deg og andre som vurderer å utvikle et nytt profesjonelt nettsted til virksomheten har jeg nå skrevet en artikkelserie om hvordan du bør gå frem for å planlegge, utvikle og lansere et nytt nettsted som løser definerte kommunikasjonsoppgaver og digitaliserer hele eller deler av virksomhetens verdiskapningprosess.

Hvorfor utvikler du nettstedet?

Start med å lese følgende 5 artikler som tar for seg prosessen som leder frem til de nye nettsidene og nettstedets plass og funksjon i verdikjeden.

Hva skal det inneholde?

Siden formålet med ethvert nettsted er å forbedre virksomhetens lønnsomhet på kort og/eller lang sikt gjennom å løse kommunikasjonsoppgaver, posisjonere virksomheten på ønsket måte i folks persepsjon og effektivisere verdiskapningprosessen bør man starte planleggingen ved å finne ut hvilke verdiaktiviteter nettstedet skal utføre, hvilke bindeledd og samhørighetsforhold som eksisterer i verdikjeden og hvordan disse interaksjons mekanismene kan forbedres, effektivisere eller fjernes gjennom dette nettstedet.

Velg strategi og lag en plan for nettstedet

Denne strukturerte gjennomgangen av virksomhetens verdiaktiviteter vil resultere i mange ideer om hva som bør være med i nettstedet. Det gjelder nå å velge ut de beste ideene innenfor de ressursene man har tilgjengelig og utvikle en oppgave- og innholdstrategi, som støttes av en utformings-, SEO- og teknologisk strategi som samles i en Internettplan for virksomhetens nettsted.

Utvikling og lansering

Når disse tingene er på plass kan man begynne utviklingen av nettstedet og implementeringen av den ferdige løsningen i virksomhetens eksisterende verdikonfigurasjon, før man iverksetter de planlagte kontroll og evalueringrutinene for å kvalitetssikre resultatet og måle eventuelle avvik fra målet som ble satt for nettstedet.

  1. Utvikling og implementering av nettstedet i virksomhetens verdikonfigurasjon
  2. Kontroll og evaluering av Internett planen og nettstedet
  3. Unngå de kjente feilene når nettsidene skal utformes!

 

 

Kilde: Kunnskapssenteret.com

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: