Sosiale medier: Google+ har de mest fornøyde brukerne, mens Facebook havner på sisteplass


sosiale-medierGoogle+ og Wikipedia delte førsteplassen med 78 av 100 mulige poeng i julimålingen til American Customer Satisfaction Index.

Deretter kom YouTube med 73 av 100 mulige poeng, mens Facebook fikk sisteplassen med 61 av 100 mulige poeng i deres kundetilfredshetsmåling.

Under finner du resultatene innen kategorien «Sosiale medier» fra fra juli målingen til American Customer Satisfaction Index

—————————-

Wikipedia                            - 78 av 100 poeng
Google+                              - 78 av 100 poeng
YouTube (Google)               – 73 av 100 poeng
Pinterest                              - 69 av 100 poeng
Twitter.com                          - 64 av 100 poeng
LinkedIn                               – 63 av 100 poeng
Facebook                            - 61 av 100 poeng

Facebook har de minst fornøyde brukerne

Selv om Facebook med sine 800 millioner brukere er det største sosisale nettverket, faller brukertilfredsheten blant deres brukere med 5 poeng, fra 66 til 61 poeng det siste året.

Årsaken til fallet skyldes de store endringene Facebook har gjort i sitt brukergrensesnitt det siste året for å gjøre Facebook mer kommersiell og øke annonseinntektene. De stadige endringene gjør brukerne usikre og frustrerte når deres velkjente interface endres til stadighet. Endringene Facebook har gjort synes heller ikke å være basert på brukernes ønsker, men eiernes ønske om å øke portalens inntektspotensial.

Facebook sin ledende posisjon blant de sosiale mediene skyles først og fremst at de var først ute med en unik ide som traff et stort markedsbehov. Fordelen med å være «først på markedet» er enormt, og er det som i dag opprettholder Facebook sin dominerende posisjon blant de sosiale mediene. En posisjon de fort kan miste hvis de fortsetter å hvilke på sine laubær og ikke lytter bedre på brukernes behov, forventninger, ønsker og drømmer. 

Det dramatiske kursfallet når Facebook gikk på børs tidligere i år, burde være en vekker for ledelsen på at Facebook kanskje er noe «hypet opp» og at investorne ikke føler seg sikre på selskapets reelle verdi.

Sisteplassen i denne brukertilfredshetsmålingen bør være en ny vekker og noe de bør ta alvorlig for å ikke plutselig miste halvparten av brukerne sine til Google+, Twitter og de nye sosiale mediene som hele tiden dukker opp.

Google+ gikk rett til topps

Mens Facebook sliter i motbakke, er Google+ i medvind. Siden langseringen av denne tjenesten fra Google for 2 år siden, har antall brukere økt med flere millioner hver måned. At Google+ gikk til topps i denne brukertilfredshetsmålingen sammen med Wikipedia, forteller grunnen til fremgangen. Brukerne er langt mer tilfreds med brukeropplevelsen av Google+ enn Facebook.

Selv om det fortsatt er et stykke igjen før Google+ tar igjen Facebook sin brukermasse, er Google+ unektelig den største utfordren. Google har store planer for Google+, noe de blant annet viste når de nylig presenterte noen av sine høstnyheter.

Spesielt forventer Google en kraftig økning i sin brukermasse gjennom lanseringen av sitt nye mobile operativsystem – Android 4.1, Jelly Bean – hvor Google+ er tilpasset operativsystemet for å maksimere brukeropplevelsen. Videre kommer Google+ til å bli integrert med de fleste andre av tjenestene til Google for å gjøre Google+ til det mest komplette sosiale nettverket. Antall nye brukere forventes å stige i takt med disse lanseringene.

Store forbedringsmuligheter for alle sosiale medier

Brukertilfredshetsmålingen viser også at det finnes store forbedringsmuligheter for alle sosiale medier. Som gruppe havnet de «sosiale mediene» på sisteplass i brukertilfredshetsmålingen, med en brukertilfredshet på 69 poeng. Vinneren ble «Internett portaler og søkemotorer» som fikk en brukertilfredshet på 79 av 100 mulige poeng. Noe som viser at det finnes et stort forbedrinspotensial for alle sosiale medier.

Internet Portals & Search Engines     – 79,0 av 100 poeng
E-business                                           – 74,2 av 100 poeng
Internet News & Information                - 73,0 av 100 poeng
Internet Social Media                           – 69,0 av 100 poeng

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: