Standard & Poor gir OnNet AAA+ rating!


AAA+ rating til OnNet i Standard & Poor sin kredittrating systemMed 954 av 1000 mulig poeng får det lille norske webbyrået & hostingselskapet OnNet AS en AAA+ rating i Standard & Poor sitt kredittrangeringsystem.

Også Dun & Bradstreet og de andre store internasjonale kredittratingsorganisasjonene gir OnNet AS en AAA+ rating. En rating de også gav OnNet i fjor, viser en rask sjekk.

Dette plasserer OnNet AS i Standard & Poor’s «GULL KLASSE» sammen med Statoil og noen få andre håndfulle selskaper innen olje og shippingsektoren i Norge. Ingen andre IKT-bedrifter i Norge fikk en tilsvarende rating i deres rating av norske selskaper.

Hva skiller OnNet fra resten av IKT-bransjen?

Styremedlem og økonomiansvarlig i OnNet, Liv Anne Kirkeby, sier at det som skiller OnNet fra de fleste andre norske bedrifter er:

Erfaring – OnNet har vært gjennom en mengde oppturer og nedturer siden siden selskapet ble etablert i den verste «dot-com» perioden på slutten av 90-tallet. Den akkumulerte  kompetansen selskapet har bygd opp siden denne tid er i dag vårt viktigste aktiva for å oppnå gode resultater år etter år.

Integrert ledelse – Ingen problemer har bare en løsning og det er alltid mange måter å se en problemstilling på. Gjennom å praktisere integrert ledelse hvor vi prøver å integrere så mange fortolkningsrammer som mulig, prøver vi å se på tvers av de vante tankesettene og finne situasjonsbestemte løsninger på våre problemer og utfordringer.

Lønn etter innsats – «Når det regner på presten, drypper det på klokkeren» er det noe som heter. Slik er det også i OnNet. Her får alle lønn etter innsats.

Virtuell organisering – I dagens informasjonssamfunn trenger ikke alle lenger sitte på samme kontor. I hvert fall ikke i OnNet. Vi har en virtuell organisasjon hvor våre medarbeidere og samarbeidspartnere kan jobbe fra et hjemmekontor, hytta eller et feriehus, så lenge de har tilgang på en god internett forbindelse.

Nedleggelse av salgsavdelingen – I 2006 la vi ned vår salgsavdeling med 7 telefonselgere. Alt nysalg skjer i dag via Internett markedsføring og «jungeltelegrafen«, noe som har gitt selskapet enorme kostnadsbesparelser. Siden dette avdelingen ble lagt ned har selskapets kreditt rating økt fra AA til AAA+.

Automatisering – Alle arbeidsoppgaver som kan automatiseres er blitt digitaliserte, slik at de utføres av datamaskiner og ikke mennesker. Ikke bare har dette gitt selskapet store kostnadsbesparelser over tid, men dette har også redusert antall menneskelige feil til et minimum.

Outsouring – «Skomaker bli ved din lest«. Alle støtteaktiviteter er derfor satt bort til andre slik at selskapet kan konsentrere seg om sine kjerneaktiviteter, som de ønsker å være best på.

Kostnadsorientering – «Penger spart er penger tjent» har alle lært en gang, men de færreste praktiserer dette ikke. I OnNet går vi kontinerlig gjennom alle kostnader for å se hvor det er mulig å skjære ned og spare penger. Ingen beslutninger på bruk av over kr. 1.000 blir gjort uten at prisen og kvaliteten først er blitt sjekket med minst 3 andre leverandører. Vi bruker heller aldri penger vi ikke har. Først når vi har tjent pengene, kan vi bruke dem. «Cash only» har vi praktisert siden 2004.

Løpende avtaler – Forretningsmodellen til OnNet bygger på løpende avtaler som automatisk blir fornyet hvis kunden ikke sier opp avtalen før forfall. Så snart kundeporteføljen er bygd opp til «kritisk masse», kan man i teorien leve av kundeporteføljen uten å få tilgang til nye kunder, bortsett fra dem man trenger for å veie opp for frafallet.

Kundelojalitet gjennom kundetilfredshet – «Det koster 5 ganger så mye å skaffe seg en ny kunde, som å holde på en eksisterende» heter det i markedsføringskretser. I OnNet retter vi derfor fokusen mot hvordan vi skal klare å skape fornøyde kunder som forblir lojale mot selskapet i åresvis, og ikke mot hvordan vi raskest mulig skal klare å skaffe oss en ny en.

Dette er de viktigste grunnene til at OnNet AS er en av de få selskapene i Norge som får en AAA+ rating av alle de store kreditvurderingsselskapene i verden, sier Liv Anne Kirkeby til IKTnytt.no.

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: