Slik får du gratis presseomtale om din virksomhet og produkter


nyhets-tips

Etter «jungeltelegrafen» er presseomtale den beste form for markedsføring enhver virksomhet kan få.

Mitt spørsmål er derfor:

– Hvorfor benytter ikke flere markedsførere og ledere denne muligheten, spesielt når den ikke koster noe?

Hva er en nyhet?

Nyhetens størrelse avgjøres først og fremst av:

  • Tid: Nyheter er ferskvare. Jo kortere tid siden en hendelse har skjedd, jo større er nyheten. Ingenting er mer gammelt enn gårsdagens nyheter.
  • Avstand i geografi: Jo nærmere oss hendelsen skjer, jo større anser vi nyheten. Vi interesserer oss først og fremst om det som skjer i nærområde og mindre om det som skjer på den andre siden av verden.
  • Persepsjon: Jo mer en hendelse bryter med vårt eksisterende «verdensbilde», holdninger, oppfatninger og forventninger, jo større er nyheten. Det som sjokkerer oss er en nyhet, mens det som bare bygger opp under eksisterende oppfatninger og forventninger ikke anses som store nyheter.

Slik får du presseomtale

Du trenger ikke å sende ut en profesjonell pressemelding gjennom et pressebyrå eller lignende for å få presseomtale. Har du en nyhet holder det å tipse pressen om det du har å fortelle.

Forutsetning for å få presseomtale er at du har en nyhet. Det vil si noe å fortelle som andre har interesse av å vite og som de ikke allerede vet. Jo større nyheten er, jo enklere er det å få presseomtale hos de store internasjonale og landsdekkende nyhetsmediene.

Å få presseomtale hos de store nyhetsmediene som f.eks. VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, TV, CNN, BCC og lignende institusjoner er vanskelig og krever at man har kontakter i disse mediene, med mindre man har en «verdens nyhet» som media husene «sloss om» for å få eneretten til.

Enklere er det å komme til nisje medier som for eksempel IKTnytt.no som henvender seg til en mindre definert målgruppe som kommer hit for å lese bestemte type nyheter. Slike medier kan imidlertid gi vel så god markedsføringsverdi som en omtale i VG.no som forsvinner fort i den store mengden nyheter som legges ut her hver dag.

Les også:

Tips IKTnytt.no om hva som skjer i din organisasjon

IKTnytt.no tar i mot alle former for nyhets tips.

  • Har din virksomhet noen nye digitale produkter eller systemer som dere allerede har lansert eller kommer til å lansere i den nærmeste fremtid?
  • Har dere fått en stor kontrakt med en kunde?
  • Jobber dere med et spennende prosjekt som kan være av interesse av leserne våre?
  • Har dere blitt hacket eller møtt uventet motstand hos det offentlige?
  • Ser du trender i din bransje eller nisje som vil gjøre seg gjeldende i tiden fremover?

Gratis markedsføring av virksomheten

Vi kan ikke love at tipset blir publisert, men vi tar alle tips seriøst og leser nøye igjennom alle tips. Vi forbeholder oss også retten til å redigere teksten slik vi ønsker, før resultatet blir publisert.

Det vi imidlertid kan love er:

  • Kildehenvisning, med navn til organisasjonen som tipset oss om nyheten, med link til dine egne hjemmesider eller en annen URL hvis du ønsker (f.eks. til din Facebook side). Linken markeres som «follow» og ikke «nofollow», og får en beskrivende ankertekst.
  • Referanse til deg og din organisasjon i presentasjonen av nyheten, så fremt dette er hensiktmessig for saken.
  • Positiv omtale om organisasjonen som tipset oss om nyheten

Økning i virksomhetens PageRank og SERP rangering

Resultatet blir flere inngående linker til ditt nettsted. Noe som øker din PageRank, siden linken er fra et seriøst nettsted i Norge som presenterer IKT nyheter (relevans), samtidig som linken har korrekt ankertekst og er markert som «follow». Økt Pagerank resulterer igjen til høyere SERP rangering. Det vil si en høyere rangereing i søkeresultatene som Google presenterer når noen søker etter noe.

Å tipse oss en dermed en glimrende måte å søkemotoroptimalisere dine nettsider bedre.

Setter virksomheten på kartet

Alle vet at god PR er bra for businessen. Mange mener også at all PR er god PR. Vi skal ikke gå inn på dette her, men nøye oss med å konkludere med at dette er en unik mulighet til å sette virksomheten på kartet og i folks bevissthet.

Normalt er det de store pengesterke organisasjonene som kommer til i media og som blir referert til, men nå har du selv muligheten til å sette din virksomhet på kartet gjennom å tipse oss om hva som skjer i din virksomhet og i din bransje/nisje. En gyllen mulighet du ikke bør la gå i fra deg.

 

KLIKK HER FOR Å TIPSE OSS OM EN NYHET!

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: