Trenden med at virksomheter tilbyr mobilutgaver som et tillegg er i ferd med å erstattes av en ny tilnærming der mobilappen blir viktigst. I noen tilfeller også eneste plattform.
Det hevder Ved Sen, europeisk direktør for mobile løsninger i Cognizant, en global leverandør av IT-tjenester med nærmere 165.000 ansatte, i følge digi.no.
– Vi har jobbet tett med kunder på tvers av mange sektorer, som banknæringen, detaljhandel og media, som har gått over til «mobil først» de siste to årene. I 2013 er det blitt tydelig at en del bedrifters nettsider besøkes oftere fra mobiltelefon enn fra desktop-maskiner, sier Sen til digi.no.
Programvare tilpasset den tradisjonelle skrivebord-metaforen (desktop) settes da i andre rekke.
Stadig flere kunder har ikke PC
Allerede neste år tror Cognizant-sjefen at flere vil vrake desktop helt. Ifølge ham er neste fase en naturlig videreutvikling, der vi får se at hele kundeforholdet fra start til slutt er styrt gjennom mobile enheter.
– Det globale salget av smarttelefoner overgikk pc-er for første gang i slutten av 2011. Det er derfor ikke vanskelig å forestille seg en tid, der en del av brukerne eier en smarttelefon eller et nettbrett, men ingen pc, fortsetter London-baserte Ved Sen til digi.no.
Ved Sen trekker fram banksektoren som en næring som særlig har kommet langt i satsingen på mobil. Tall fra næringen viser ifølge ham at kunder i snitt logger seg inn på nettbanken via web 5-6 ganger i måneden, mens det tilsvarende tallet for mobilapp er nærmere 20 ganger. Kanskje ikke helt overraskende når dette tross alt er enheten vi alltid har for hånden, skriver digi.no.
Han advarer imidlertid mot å tro at «mobile only»-trenden representerer et fullstendig skifte vekk fra desktop-applikasjoner. Det er og vil fortsatt være et behov for begge deler.
– En typisk tilnærming er å vurdere hybride løsninger med en passende miks av HTML5 og native app. Her anbefaler vi å gå vekk fra enten/eller-diskusjonen.