Twitter kopierer Facebook


Twitter kopierer Facebook

I disse dager lanserer Twitter et nytt grensesnitt for å gjøre tjenesten mer kommersiell, og svært mye av dette er kopiert fra Facebook.

Sliter med manglende brukere og inntekts modeller

Twitter ble priset høyt når de gikk på børs for noen måneder siden og fikk mye ros for å ikke ha gått i de samme fellene som Facebook gjorde når de ble børsnotert. Siden den gang har kursen gått en vei – nedover.

Etter en kort oppgang etter børsnoteringen, falt kursen 20 prosent rett etter selskapets første offisielle resultat fremlegging for kort tid siden.

Ikke bare taper Twitter store beløp hver måned, men den største bekymringen er at de ikke får nye brukere, samtidig som de mangler gode inntekts modeller, akkurat slik Facebook gjorde når de ble børsnotert.

Med en vekst på under 3 prosent i brukermassen på ett år, falt kursen som en sten. Noe mange analytikere også hadde advart om på forhånd, deriblant oss i IKTnytt.no.

Twitter lanserer nå et nytt grensesnitt

Utviklingen til Twitter er ikke enestående. Den er mer regelen, enn unntaket. Frem til børsnotering har nettsteder, og da spesielt sosiale medier, kun fokusert på den unike brukeropplevelsen som gjør tjenesten populær. Hvordan de skal tjene penger har aldri stått i høysete. Pengene kommer av seg selv senere, har de tenkt. Slik er det ikke, og når de plutselig må vise at de er i stand til å også tjene penger på tjenesten sin, må den grunnleggende forretningsideen og forretningsmodellen endres i mer kommersiell retning. Slik er det også for Twitter.

I disse dager lanserer Twitter et nytt grensesnitt for å gjøre tjenesten mer kommersiell, og svært mye av dette er kopiert fra Facebook.

Twitter blir Facebook

Profilbildet er blåst opp og er oppe på venstre side, slik som på Facebook. Nyhets-strømmen er nå langt mer enn bare rader med status-oppdateringer. Nyhetsstrømmen presenteres heller ikke lenger strengt kronologisk.

Strømmen inneholder nå også store bilder, og innleggene har forskjellige størrelser.

Rett under profilbildet står litt informasjon om brukeren, og til høyre for dette sees antall følgere, favoritter, tweets samt bilder og video. Akkurat som Facebook og Google+ har tjenesten gjort det mulig å plassere et stort bilde øverst på profilsiden.

Kilde: Mashable

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: