Hva er Web 2.0?


Web 2.0

Du har sikkert allerede støtt på begrepet Web 2.0 flere ganger de siste årene, men hva betyr egentlig Web 2.0?

Begrepet “Web 2.0? ble første gang brukt i 2004 av Tim O’Reilly, for å beskrive “den nye generasjonen” websider han så kom for fult og som skilte seg vesentlig fra de opprinnelige statiske, informative og selgende websidene som først slo an på Internett og som i praksis ikke var noe annet enn en digitalisering av de tradisjonelle trykte brosjyrene, kundeavisene og annonsene som markedsførere hadde brukt årtier.

Web 2.0 – tjenester er kort fortalt den «nye teknologiske utviklingen» som banet vei for de sosiale mediene, og som har følgende kjennetegn:

  • Deltagelse og brukergenerert innhold: Tjenesten er basert på at brukerne selv lager innholdet, istedenfor å være rene konsumenter av andres innhold.
  • Sosiale relasjoner: Tjenesten er basert på at brukerne knyttes sammen for utveksling av informasjon via tjenesten. Det legges her vekt på forbindelsen mellom mennesker og ikke bare dokumenter (f.eks. Facebook og Twitter)
  • Mash-up: Tjenesten kombinerer elementer fra en rekke kilder i felles grensesnitt.
  • AJAX-teknologi: Tjenesten benytter teknologi som får websider til å oppføre seg som programmer.
  • Dynamisk innhold: Innholdet er ikke satt. Det er dynamisk og endres konstant ved at brukerne holder sin egen informasjon oppdatert.

Noen eksempler på Web 2.0-tjenester er:

  • Facebook (sosial web)
  • iGoogle (mash-up)
  • Wikipedia (brukergenerert innhold)
  • Google Maps (AJAX-teknologi)

Praktiske konsekvenser

For den som driver et kommersielt nettsted har denne nye virkeligheten flere konsekvenser. For eksempel:

  • Det er viktig å være ærlig og redelig. I en verden av bloggere finnes det ingen hemmeligheter.
  • Generøsitet er viktig – informasjon og kompetanse kan og bør deles åpent og vederlagsfritt.
  • Opphavsrett redefineres. Systemer som Creative Commons gjør det mulig å dele, gjenbruke og remixe på lovlige måter.
  • Det blir bruk for mikro-innhold. Smarte aktører posisjonerer seg som leverandører av dette.
  • Markedsføringsrammene blir annerledes

Mens Web 1.0 (første generasjon nettsider) så på brukerne som mottakere og konsumenter av informasjon, går Web 2.0 (annen generasjon nettsder) ett steg videre og prøver å engasjere brukerne, knytte dem sammen og få dem til å skape innholdet helt eller delvis selv.

Istedenfor å bare invitere de besøkende til å lese et innhold, legger Web 2.0 opp til at brukerne skal lage eget innhold og kommentere andres innhold ved å opprette en konto eller en profil som identifiserer hvem de er. Målet er å engasjere dem og få dem til å delta i ulike sosiale relasjoner som skapes gjennom deltagelsen på nettsiden. Noen kaller denne utviklingen også for «network as platform» (nettet som en kommunikasjonplattform).

Web 2.0 markedsføring

Web 2.0 markedsføring er en samlebetegnelse for markedsføringsaktiviteter som benytter seg av Web 2.0 teknologi. Typiske eksempler på Web 2.0 markedsføring er:

  • Sosiale annonser (annonsering på sosiale medier som Facebook, Linkedin, Twitter m.m.)
  • Firmablogging
  • Innhold til mash-ups

 

Kilder:

  • http://en.wikipedia.org/wiki/Web_2.0
  • http://www.websuksess.no/web-2-0/
  • http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html
Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: