WordPress: Slik gjør du nettsidene dine søkemotorvennlige


wordpress-seo

Hvordan gjøre WordPress søkemotorvennlig? På denne siden går vi igjennom det mest grunnleggende for å gjøre sidene dine SEO-vennlige for best mulig rangering i SERP (Search Engine Resultat Pages).

Sett opp 301-redirect fra http://www. til http:// eller motsatt

Mange webmastere lar domenenavn med og uten www eksistere side om side uten å redirigere den ene med en 301 redirigering til den andre. I slike tilfeller bør den ene adressen velges som permanent adresse og da skal den andre redirigeres. Gjøres ikke dette vil enkelte søkemotorer oppfatte adressene forskjellig og dermed kunne vise samme nettside med to forskjellige adresser i søkemotorlistingen.

http://www.eksempel.no og http://eksempel.no er to slike adresser til samme nettside. Dette bør for enhver pris unngås, da det ødelegger sidens PageRank som igjen avgjør sidens rangering sammen med andre vurderinger.

301 redirect er den mest søkemotorvennlige måten å redirecte / viderekoble en nettside på. Koden «301» blir tolket som «moved permanently» av søkemotorene.

Benytter du cPanel som kontrollpanel for ditt webhotell setter du opp en 301-redirect ved å logge deg inn på cPanel. Klikk på menyvalget URL forwarding etter innlogging til cPanel for å sette dette opp,

Safe Redirect Manager

Safe Redirect Manager er et WordPress du kan installere for å sette opp redirect directe fra WordPress Dashbord, uten bruk av andre kontrollpanel.

Canonical https:// forespørsler til http:// eller motsatt

På samme måte som søkemotorene oppfatter http://www.eksempel.no/side1/ og http://eksempel.no/side1/ som to forskjellige sider, oppfatter de http://eksempel.no/ og https://eksempel.no som to forskjellige.

For å unngå registrering av dublikatsider må du sette opp en canonical fra alle https:// foresprøsler til http:// eller motsatt, avhengig av om du har installert et SSL sertifikat eller ikke. Dette kan gjøres gjennom cPanel eller ved å installere et tillegg til WordPress, f.eks. SEO Ultimate.

Optimaliser siden/postens URL

Start med å inkludere siden eller postens nøkkelord (søkeordene du ønsker å optimalisere siden for) i sidens/postens URL. For å få dette må først sjekke at du bruker permalink «post format«, slik at du kan skrive urlen som ord som er adskilt med en bindestrek (-).

Klikk på menyvalget «Settings» og velg undermenyen «Permalink. Du får da opp siden som er vist under. Sjekk her at du har valgt «post format» og klikk save for å aktivisere valget.

permalink-setting

Når dette er gjort kan du likke på «Edit» knappen som alltid finnes bak teksten «Permalink» som er plassert over alle dine poster og sider i redigerings modus.

Ved å klikke på «Edit» kan du selv skrive inn sidens URL i feltet. Sørg her for å inkludere alle nøkkelord for denne siden eller posten i denne URLen. Avskill ordene med en bindestrek. Er sidens nøkkelord «Honda bruktbil 2008 modell selges rimelig», skriver du URL-en slik: /honda-bruktbil-2008-mod-selges-rimelig/ før du klikker på «OK» for å lagre den nye URLen til siden. Husk bare at du ikke kan bruke nordiske tegn (æ,ø, å) i dine URLer. De bør heller ikke være for lange, Jo kortere, jo bedre.

permalink-eksempel

Robots-txt og .htaccess

Robots-txt er en tekstfil på root av nettstedet som søkemotorene leser før de begynner å scanne nettstedet. Her kan du angi hvilke sider søkemotorene skal indeksere og ikke indeksere, samt hvor søke-roboten finner nettstedets Site-map.

For å redigere robots-txt må du installere et SEO-tillegg som gir deg tilgang til denne filen. F.eks. «All in one SEO» eller «SEO Ultimate». Tillegg vi tar for oss i artikkelen

Sett opp sitemap

Alt arbeidet med å søkemotoroptimalisere dine sider og poster er bortkastet hvis søkemotorene ikke finner siden eller posten. For å sikre at Google, Bing og Yahoo vet om alle dine sider og poster må du lage en sitemap som forteller hvilke sider og poster dette nettstedet består av og hvordan de ulike sidene og postene henger sammen med hverandre (hiearki).

Google Analytics og andre statistikk verktøy

Google Analytics hjelper ikke for søkemotoroptimaliseringen av dine sider, men er verdens mest brukte analyseverktøy for å sjekke hvor mange som besøker nettsidene dine, hvem de er, hva de leser, hvor lenge, med hva osv.

Jeg anbefaler alle på det er sterkeste å opprette en gratis Google Analytics konto og sette tjenesten opp for ditt WordPress nettsted.

For å implementere Google Analytics i dine WordPress sider trenger du et tillegg som er klargjort for Google Analytics. Har du ikke allerede et tillegg for dette formålet kan du gratis laste ned og installere Google Analyticator som gjør denne jobben for deg.

Title-tag

For å kunne definere sidens title-tag, meta-description og andre essensielle meta-tagger må du først installere et SEO tillegg for WordPress. Vi anbefaler at du installerer en av de tre tilleggene vi angir i artikkelen:

Ikke bare er title-taggen teksten som vises som en klikk bar overskrift, men den er også den enkeltfaktoren søkemotorene legger størst vekt på når de skal rangere søkeresultatene de finner. Det er derfor ekstremt viktig at alle nøkkelordene du ønsker å bli funnet under i søkemotorene er angitt i siden/postens title-tag.

title-tag-serp

Title-taggen til sidene og postene dine angir du i boksen under HTML-editoren du benytter til å lage siden/posten. Feltet hvor dette angis kalles «Title-Tag» og er plassert over feltet «Meta Descriptions» som er det feltet du angir teksten du ønsker skal bli vist i forbindelse med title-taggen i søkemotorenes resultatsider.

title-tag-pages

Meta-Descriptions

Teksten du angir i meta-descriptions er den som vil bli vist under title-taggen i søkemotorenes presentasjon av siden. Den er derfor svært viktig, da den avgjør sidens click-throue rate (CTR).

Meta-Descriptions angir du i feltet under title-taggen når du skriver dine poster/sider, og på samme måte som for title-taggen kan du sjekke meta-description til alle dine poster og sider ved å klikke på menyvalget SEO og velge Meta-Descriptions. Du får da opp en side med alle meta-descriptions til alle dine sider og poster.

noindex og nofollow tag på individuelle sider og poster

Hvor høyt sidene dine blir rangert i søkemotorene avhenger av flere hundre faktorer, men antall inngående og utgående linker til din side er en av de viktigste vurderingskriteriene. For mange utgående linker reduserer din PageRank som er Google sitt viktigste vurderingskriteriet når de skal beregne plasseringen. For å unngå utgående linker, dvs. til sider som ikke er en del av ditt nettsted, kreves det at du installerer et nofollow tillegg til WordPress. Vi anbefaler her at du leser vår artikkel om:

H1/H2-tag

Etter title-taggen er siden/postens H1-tag den viktigste enkelt taggen. Den anses som siden hovedoverskrift og skal fortelle hva siden inneholder.

Sidens H1-tag

H1-taggen er sidens overskrift og angis som vist i illustrasjonen over. Det anbefales bare en H1-tag per side.

H2-taggen er den nest viktigste overskriften og vektlegges derfor også av søkemotorene i form av at de ser på teksten i denne setningen som viktigere enn vanlig brødtekst. H2-taggen vektlegges imidlertid ikke på langt nær så mye som H1-taggen.

H1 og H2 taggen kan du angi hvor du vil i en side eller post ved å markere den ønskede teksten og velge «Header 1» eller «Header 2» fra drop down boksen bak «Format». Header 1 = H1, Header 2 = H2.

ALT-tag

Søkemotorene kan ikke lese innholdet i bilder. Alt-taggen er utviklet for å fortelle søkemotorene dette. Her er det viktig at sidens nøkkelord alltid inngår som bildets alt-tag. Foruten at Google sitt bildesøk i stor grad baserer seg på denne taggen, har den også innflytelse på sidens generelle rangering, da den påvirker siden keyword density.

Her anbefaler vi at du installerer et WordPress tillegg som hjelper deg å optimalisere ALT-taggen til dine bilder. Tilleggene vi kan anbefale finner du her:

ALT-taggen angir du samtidig som du setter inn et bilde i din side eller post (se illustrasjonen under)

alt-tag-wordpress

Filnavn på media filer

Sørg for at alle filer du laster opp til din side eller post, jeg tenker da på bilder, videoer, pdf-filer og andre dokumenter, har siden eller postens viktigste nøkkelord som en del av filnavnet. Dette for å øke sidens keyword density.

Filnavnet på alle filer kan du selv endre ved å høyreklikke på filen og velge «Rename» før du laster den opp til WordPress.

Ankertekst på linker

Ankerteksten på dine linker er ekstremt viktig. De vektlegges i langt større grad enn teksten i siden. Er sammen med sidens title-tag og h1-tag de viktigste taggene i en side eller post. Sørg for at siden/postens viktigste nøkkelord inngår som ankertekst i flest mulig lenker fra andre sider og til denne og fra denne til andre.

Ankerteksten angir du når du lager linken. Illustrasjonen under viser hvor ankerteksten angis.

anker-tekst-wordpress

Navigasjons meny

Ankerteksten på linkene i navigasjons menyen din er de absolutt viktigste ankertekstene du kan angi, da de går igjen på alle sider og poster, samtidig som de er plassert høyt oppe på siden. Alle nettstedets viktigste nøkkelord MÅ inngå i ankerteksten på valgene i navigasjonsmenyen.

Ankerteksten i linkene i navigasjonsmenyen angir du ved å velge menyvalget «Apperance» i WordPress Dashbord. Under her finner du menyvalget «Menu«. Du får da opp nettstedets navigasjonsmeny.

Ved å klikke på et av menyvalgene vil menyvalet åpne seg å vise to felt. Navigasjonslabel angir hvilken tekst som skal vises i navigasjons menyen, mens feltet Title attribute angir menyvalgets ankertekst (se illustrasjon under).

navigasjons-meny-ankertekst

Antall ord i siden

Er siden på under 250 ord kan du bare glemme å få en 1 side plassering i Google med denne siden eller posten. Google elsker «content». Jo flere ord, jo bedre. Sørg for at alle viktige sider er over 500 ord – aller helst bør dem være over 1.000 ord for å få full uttelling for arbeidet som legges ned i å søkemotoroptimalisere siden eller posten.

Hvor mange tegn en post eller en side inneholder kan du kontinuerlig sjekke mens du skriver teksten. Antall tegn er angitt i første felt under ruten du skriver i (se illustrasjonen under)

antall-tegn-post

Overvåk dine 404-feilmeldinger og fjern alle døde lenker

Døde lenker er ikke bare irriterende for de besøkende, men også drepen for din søkemotoroptimalisering. Jeg anbefaler deg derfor å overvåke dine 404-feilmeldinger som betyr «siden ikke funnet» og fjerne alle linker til «ikke eksisterende sider eller poster». Dette for å sikre kvaliteten på dine linker og sørge for at Google tar sidene dine på alvor ved at de kan følge alle dine lenker.

For å overvåke dine lenker anbefaler vi at du installerer følgende tillegg til WordPress:

 

Denne artikkelen inngår i en artikkelserie. De andre artikkelene i samme serie er:

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: