Yahoo! sin nye hverdag med Marissa Mayer ved roret


yahoo-mayer

Yahoo! har i mange år slitt med en negativ utvikling.

Aksjekursen og annonseinntektene har stupt, brukerne har rømt til Google, grunderne har trukket seg fra styret og aktive verv, strategiske samarbeidspartnere har trukket seg fra samarbeidet og selskapet har byttet ledere like ofte som andre bytter undertøy. Senest i fjor måtte de si opp 2.000 ansatte.

Er Marissa Mayer frelseren Yahoo! har ventet på?

Marissa Mayer (38) ble i fjor overraskende hentet fra ledelsen i Google, og er Yahoos sjette toppsjef på like mange år. Den forrige toppsjefen, Scott Thompson, fikk kun 4 måneder i sjefsstolen.

Utfordringene med å snu mange års negativ utvikling har vært formidabel for Marissa Mayer, og hun innrømmer selv at det er et stykke igjen før Yahoo! kan friskmeldes. Hun er imidlertid positiv til fremtiden (noe en leder selvfølgelig må være).

Bremset fallet i trafikken til nettjenestene

Mayer har det siste året lyktes å bremse fallet i trafikk til selskapets nettjenester, mye takket være et vellykket redesign av portalen, men de fortsetter å tape annonsepenger til Facebook og Google.

70 prosent økning i aksjekursen det siste året

Fra i underkant av 16 dollar til i overkant av 27 dollar: Det er utviklingen i Yahoos aksjekurs det siste året. Kurven over kursutviklingen viser at oppgangen har vært forholdsvis jevn.

Den langvarige kursoppgangen kan tolkes som noe så sjeldent som en langsiktig tillitserklæring til en leder innstilt på en langvarig snuoperasjon av en gigant som mange hadde gitt opp.

Wall Street Journal peker på at Yahoo har fått et helt annet omdømme det siste året. Ansatte forteller at de ikke lenger skammer seg over å oppgi Yahoo som arbeidsplass. HR-avdelingen i Yahoo forteller at de mottar flere jobbsøknader samtidig som færre slutter. Yahoo! er igjen «kule» om vi skal tro på disse analytikerne, noe som tidligere har vært et av selskapets problemer.

7 prosent fall i inntektene andre kvartal

I går ble regnskapet for andre kvartal lagt frem. Omsetningen falt med 7 prosent til 1,14 milliarder dollar sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Går vi dypere inn i materien kommer det frem at begge hovdinntektskildene til Yahoo faller. Bannerannonser er ned 12 prosent til 472 millioner dollar, mens inntekter fra søk falt 9 prosent til 418 millioner dollar.

Nettoresultatet etter skatt økte med 46 prosent takke være Alibaba

Driftsresultatet øker fra 54,8 millioner dollar til 137 millioner dollar, og nettoresultatet etter skatt øker 46 prosent til 331 millioner dollar. Av dette sørget eierandelene deres i Alibaba og Yahoo Japan for 225 millioner dollar. Det er altså ikke Mayers fortjeneste at Yahoo har økt sin markedsverdi med 70 prosent det siste året.

Ifølge New York Times kan mesteparten av aksjekursutviklingen tilskrives at de eier 24 prosent av Alibaba, en kinesisk ehandelgigant som i påvente av børsintroduksjon neste år har skutt i været som en rakett.

Alibaba mer enn triplet sitt driftsresultat til 669 millioner dollar i årets første kvartal, mot 220 millioner dollar samme tid i fjor.

Mayer har kjøpt hele 17 oppstartselskaper det siste året

Etter at Yahoo i september i fjor solgte seg ned i Alibaba, noe som tilførte dem verdier på netto 4,3 milliarder dollar, er deler av pengene gått med til å kjøpe Tumblr for 1,1 milliarder dollar, samt utbytte til aksjonærene. De sitter fortsatt på en betydelig kontant beholdning som ved månedsskiftet besto av 4,8 milliarder dollar i kontanter.

Når omsetningen faller, til tross for oppkjøp av hele 17 oppstartselskaper, så skyldes dette at verken Tumblr eller de andre selskapene ble kjøpt for sin omsetnings skyld. De ble kjøpt for dets teknologi, dets brukere og dets potensial, sier Mayer. Halvparten av Tumblr-bruken er for eksempel på mobile enheter, som er den delen av nettbruken som øker mest.

Flickr – en revitalisert fototjeneste

Det kan også legges til at Yahoo under Mayer også har greid å revitalisere fototjenesten Flickr, der brukerne nå kan disponere én terabyte med gratis lagring. Ingen andre tilbyr i dag en tilsvarende gratis lagringskapasitet.

Yahoo! håper dette kan være med på å øke selskapets trafikk og dermed annonseinntektene, da lagring og deling av bilder er en av de mest populære aktivitetene blant folk flest på nettet.

Tvinger myndighetene til å offentliggjøre PRISME detaljer

Etter avsløringene om at amerikanske etterretningstjeneste (NSA) har full tilgang til alle trafikkdata, metadata og meldingsinnhold for all nettkommunikasjon fra serverne til nettgigantene Yahoo, Microsoft, Facebook, PalTalk, YouTube, Skype, AOL, Appel og Verizon, gjennom hemmelige rettspålegg fra to hemmelige domstoler, har det vært reist mye kritikk mot amerikanske myndighetene og de private IT-selskapene som utleverer dataene uten å opplyse om dette.

Siden det rettspåleggene forbyr selskapene å komme med noen som helst form for kommentar til overvåkningen eller deres befatning med NSA, har de ikke kunnet kommentere eller forsvare sine handlinger ovenfor sine brukere.

Det er nå blitt kjent at Yahoo allerede 25 april 2008 levert en (hemmelig) begjæring til FISC (en av de to hemmelige domstolene) med krav om en klargjøring av det rettslige og konstitusjonelle grunnlaget for utleveringen av dataene. Washington Post melder nå at FISC selv krever at kjennelsen fra 2008 må offentliggjøres. Avgjørelsen ble tatt mandag av FISC-dommer Reggie Walton, og kommer som en følge av en ny henvendelse til FISC fra Yahoo 10. juli.

Avgjørelsen må betraktes som en seier for Yahoo og gir Obama-administrasjonen frist til 26. august med å avgjøre hvilke deler av kjennelsen fra 2008 som kan degraderes med tanke på publisering. Den pålegger også USAs regjering å avgjøre hvilke deler av de tilhørende saksdokumentene, blant annet argumenter fra både Yahoo og regjeringen, kan offentliggjøres samtidig.

– Straks disse dokumentene gjøres offentlig, tror vi de vil bidra konstruktivt til den pågående offentlige debatten rundt personvern på nett, heter det i erklæringen fra Yahoo som også sier seg «svært fornøyd» med vedtaket til FISC.

– Offentliggjøringen av direktivene og saksdokumentene vil gjøre det mulig for Yahoo å vise hvordan vi hardnakket motsatte oss direktivene som nå er gjenstand for debatt. Vi kom med motforestillinger hele veien, men innsigelsene ble avvist i likhet med våre krav om å slippe å etterkomme dem, skriver Yahoo.

Yahoo ønsker å benytte situasjonen som har oppstått til å fremstå som «den snille gutten» i klassen, som har prøvd å holde tilbake utleveringen av personopplysninger og opplyse brukerne om utleveringen, i motsetning til Microsoft som aktivt har hjulpet NSA med å knekke deres egen kryptering av epost meldingene til Outlook og Hotmail. Lykkes de i denne PR-strategien kan dette bidra til å øke selskapets «like» grad og tiltrekke selskapet nye brukere.

Kilde:  Digi.no, Digi.no, Digi.no

Eldre nyheter:

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden – innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

– Kunnskapssenteret.com
– Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.

Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter – små og store – fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.

Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.





Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift («emne»), med nærmere informasjon («melding»).

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 

Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: