Yahoo sparker 2000 ansatte og går til krig mot Google og Facebook!


Yahoo sparker 2000 ansatte og går til krig mot Google og Facebook!Søkemotorgiganten Yahoo fortsetter å overraske på godt og vodt. Nå spør stadig flere seg selv om deres defensive holdning med kostnadskutt og angrep på konkurrentene er den rette veien å gå.

I denne artikkelen ser jeg litt på hva som har skjedd i Yahoo så langt i 2012.

Yahoo reduserer arbeidsstokken med 2000 ansatte

Yahoo anonserte denne uken at de vil redusere organisasjonen med 2000 jobber eller 14% av dagens arbeidsstyrke.

Nedbemanningen skal gi en årlig kostnadsbesparelse på $375 millioner, ifølge Bloomberg.

Engangskostnadene ved nedbemanningen er anslått til $125-145 millioner som hovedsakelig vil bli belastet regnskapet for andre kvartal i år. Dette er 4 gangen på 3 år Yahoo reduserer sin arbeidsstyrke.

Yahoo fortsetter dermed i samme spor som de har fulgt siden  2009. Mange hadde ventet en annen og mer offensiv kurs fra Yahoo etter at de sparket sin forrige CEO, Carol Bartz, på telefonen i fjor. Hun var den som satte fokusen på kostnadsbesparelser i 2009 når hun tiltrådte som konsernsjef, men etter at aksjekursen hadde falt med 90% var tilliten fra styre og aksjonærene slutt.

Grunnleggeren Jerry Yang forlater Yahoo

Etter 17 år i Yahoo har Yahoos grunnlegger, storaksjonær, tidligere toppsjef og styremedlem Jerry Yang valgt å fratre alle sine verv i Yahoo og aktuelle underselskaper, skrev Wall Street Journal i Januar i år. Nok et bevis på at søkemotorgiganten Yahoo er i en dyp krise.

Yang grunnla Yahoo sammen David Filo i 1995 og opplevde en fantastisk vekst som innholdsportal og søkemotor de første årene. De senere år og spesielt de siste månedene har det stormet rundt Yangs mange roller i selskapet og han har mistet mye tillit blant aksjonærer og andre styremedlemmer.

Yang sier i en kommentar at tiden er inne for å utforske andre interesser utenfor Yahoo, men vil ikke si noe mer om valg av tidspunkt eller veien videre.

Roy Bostock og 3 andre styrmedlemmer trekker seg

Måneden etter at co-grunnleggeren Jerry Yang trakk seg, valgte også styreformann Roy Bostock og 3 andre styremedlemmer å trekke seg fra styret til Yahoo. Når så mange trekker seg fra sine verv på 1 måned, må det være lov å spørre seg hva som skjer. Løper alle nå fra sitt ansvar?

Scott Thompson er den 4 CEO på 5 år

Nylig ansatte Yahoo den tidligere lederen for Paypal, Scott Thompson, som ny CEO. Han er den 4 lederen på 5 år i Yahoo. La oss håpe han får en lengere levetid som CEO enn sine forgjengere.

Den hyppige utskiftningen av toppleder, viser i all tydlighet at selskapet ikke har noen klar visjon  og forretningsstrategi for sin virksomhet. Hadde de vist hvor de ville og hva som må til for å klare å komme dit, hadde de også klart å rekruttere den rette lederen til å lede selskapet mot disse visjonene, målene og strategiene.

Yahoo går til søksmål mot Facebook

Yahoo saksøkte forrige måned Facebook for brudd på ti av søkemotorens patenter. Tirsdag kom motoffensiven fra nettverksgiganten Facebook i form av et søksmål utstedt til en føderal domstol i California. Facebook hevder nå at det er Yahoo! som har overtrådt ti av Facebooks patenter.

– Samtidig som vi forsvarer egne patentkrav, gjør vi dette som et svar på Yahoos kortsynte beslutning om å angripe en av sine egne partnere og prioritere en rettstvist framfor innovasjon, sier Facebooks advokat, Ted Ullyot i en uttalelse.

Facebook mener blant annet at tjenestene fotostrøm og nylig aktivitet i Yahoos bildedelingstjeneste Flickr er en overtredelse av et Facebook-patent knyttet til utviklingen av personlige nyhetsstrømmer på et sosialt nettverk, opplyser NTB.

Hvem som vil vinne denne krigen er fortsatt uvist, men det som er sikkert er at dette er noe som vil ta bort fokusen til Yahoo sin ledelse på å komme på offensiven med å utvikle og lansere nye brukervennlige tjenester som kan konkurrere med Google, Facebook og YouTube. Ville det ikke vært bedre å bruke tiden og pengene på dette, istedenfor å ha en tidkrevende og kostbar krig med Facebook i retten?

Yahoo! gjør deg anonym

Yahoo! melder videre at de skal implementere en egen «Do Not Track»(DNT)-modul på alle av sine tjenester.

De gjør med andre ord det motsatte av hva erkerivalen Google, som den siste tiden har måtte tåle mye kritikk for måten de samler inn og selger brukeropplysningene til annonseformål.

– Med denne funksjonen fortsetter Yahoo! med å holde fokus på personvernet, samtidig som vi utvikler frie nettjenester brukerne krever, tjenester som er mulig via annonsering, skriver selskapet i en pressemelding.

På politisk nivå i USA har dette vært et hett tema den siste tiden. Mange ønsker at myndighetene skal gripe inn og lovregulere bruken av personopplysninger på Internett. Deres argument er at det skal være frivillig om man ønsker å gi fra seg brukeropplysninger til en tredjepart eller ikke.

Ett av forslagene som har kommet opp er nettopp en funksjon som gjør at tjenester, som Google, Facebook og Yahoo!, ikke kan spore deg for annonseringsformål. Kritikerne mener på sin side at myndighetene bør være forsiktige med å gjøre dette til en lov, og heller la industrien implementere dette på egenhånd – noe Yahoo! nå gjør.

Pressemeldingen forteller at funksjonen skal komme på plass før sommeren, men nøyaktig hvordan er foreløpig ikke kjent.

DNT-funksjonen vil kun gjelde Yahoo!s tjenester, men flere og flere nettlesere har nå implementert lignende funksjoner som vil gjelde alle nettsider. Firefox, Internet Explorer og Safari har det allerede på plass, mens Google sier at dette er noe de jobber med å få på plass i Chrome.

Med DNT i nettleseren er du imidlertid ikke helt beskyttet. Det eneste denne funksjonen gjør er å fortelle annonsørene at du ikke ønsker at de skal samle opplysninger om deg, men ikke alle aktørene følger dette ønsket fordi de ikke er forpliktet.

Hva Google kommer til å gjøre som motangrep er uklart, men siden Add-words – Google sin viktigste inntektskilde – bygger på annonsestyring via brukeropplysningene som samles inn, er det åpenbart at Google ikke kommer til å sitte å se på at Yahoo prøver å sparke bena unna deres forretningsmodeller.

Er dette veien å gå?

Avskjedingen av sin forrige CEO på telefonen, 4 nye toppledere på 5 år, samtidig som co-grunnleggeren og 4 styremedlemmer trekker seg på 1 måned, viser i klartekst at Yahoo sliter. Det er derfor kanskje heller ikke så rart at regnskapet til Yahoo siste kvartal i 2011 viser en reduksjon overskuddet på hele 26%.

Det må derfor være lov å spørre om en nedbemanning av 14% av arbeidsstyrken, samtidig som man går til angrep på 2 av sine største konkurrenter – Facebook og Google er den rette veien å gå. Ville det ikke vært bedre å velge en mer positiv tekning og fokusere på å utvikle nye forretningskonsepter som kan konkurrere med Google, Facebook og YouTube i popularitet.

Kort om IKTnytt.noTips ossSøk i offentlige registre

Kort om IKTnytt.no

IKTnytt.no

Ansvarlig redaktør:
Kjetil Sander

E-post:
redaksjonen@iktnytt.no

Facebook:
http://facebook.com/iktnytt/

IKTnytt.no er en nettavis for utviklere, markedsførere og ledere som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer i IKT-verden - innenlands og utenlands.

Målgruppen er ikke privatpersoner som er interessert i forbruker-elektronikk, men profesjonelle brukere som er involvert i utviklingen, drift og markedsføringen av eget nettsted og mobile applikasjoner.

IKTnytt.no er utviklet og drives på hobbybasis av ansvarlig redaktør Kjetil Sander, som også står bak våre søsterportaler:

Kunnskapssenteret.com Aksjemarkedet.com

IKTnytt.no er også kundeavis for webbyrådet og hosting-selskapet OnNet AS som Kjetil er daglig leder i.

Tips oss om en nyhet!

For å sørge for at vi har de nyeste og beste IKT nyhetene trenger vi hjelp fra våre lesere.
Vi inviterer derfor nå alle våre lesere til å tipse oss om nyheter - små og store - fra nært og fjernt. Fortell oss gjerne om hva som skjer i din bedrift, hvilke problemer og utfordringer dere møter, og hvordan dere tenker å løse dem.
Fyll ut skjemaet under for å tipse oss om en nyhet.

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Skriv tipset ditt under i form av en overskrift ("emne"), med nærmere informasjon ("melding").

Emne

Melding

Vedlegg
Last opp vedlegg i form av bilde, logo e.l.

Svar på spørsmålet under for å bekrefte at du er et menneske og ikke en spam-robot.

Søk offentlige registre

Søk i lover, forskrifter og dommer:

 

Søk i NAV.no:

 

Søk i Foretaksregisteret:

 

Søk etter heftelser på motorvogn:

 



Søk etter reservasjon mot reklame:

 

Firmasøk i Proff.no:

 

Søk i Statistisk Sentralbyrå: